وب سایت تخصصی حقوق

پیوندها

۲۱ مطلب در دی ۱۳۹۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
سوالات کافی نمیپرسیم ما چنان به دنبال این هستیم که باید کسی را دوست داشته باشیم که وقت کافی برای پرداختن به این که چرا نباید او را دوست داشته باشیم پیدا نمیکنیم . نشانه های هشدار که حاکی از مشکلات بالقوه است را نادیده میگیریم روابط یک شبه از هم نمیپاشد .ماهها و سالها تیرگی و وخامت انباشته شده لازم است تا عشق نهایتاً بمیرد . سازشکاریهای ناپخته و زود هنگام مرتکب میشویم خطر سازش عجولانه و زود هنگام در این است که حس خود باوری تان را در همان ابتدای رابطه از دست میدهید و آن را با احساس تفاهم قلابی جایگزین میکنید .و همینطور وقتی برای اجتناب از درگیری و برخورد سازش میکنید مرتکب اشتباه شده اید تسلیم کوری شهوانی میشویم وقتی که دیگران را با شهوت میبینید کسانی را جذب میکنید که با شما صرفاً کنار می آیند . گول مادیات را میخوریم وقتی همسرتان را صرفاً بر اساس مادیات و نه بر اساس معنویات انتخاب میکنید ، به رابطه ای نادرست وارد میشوید . تعهد را بر تفاهم مقدم میداریم احتمال این که مرتکب اشتباه آخر بشوید زمانی زیاد میشود که : بیشتر تمایل به متاهل بودن دارید تا مجرد بودن از خواستگاریها خسته شده و خواستار سامان گرفتن هستید هنگامی که بچه بودید شما را دوست نداشتند برای ازدواج تحت فشارید زن هستید و فکر می کنید بزودی امکان باروری شما از بین میرود شدیدا نیازمند احساس دوست داشته شدن هستید در هر کسی براحتی چیزی برای دوست داشتن او پیدا میکنید
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰

ضابط عهد:

عهد در تمامی شرایط و احکام مانند نذر است و صورت آن چنین است: ‹عاهدت الله یا علی عهد الله أن أفعل کذا یا أترکه› با خدا عهد می کنم یا عهد خدا بر گردن من است که فلان کار را انجام دهم یا فلان کار را ترک نمایم.
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
قوانین حقوقی حضانت کودک     متأسفانه با بالا رفتن آمار طلاق یکی از مسائل مهمی که بسیاری از زن و شوهر ها پس از طلاق با آن روبرو می شوند ، مسأله حضانت کودک است . هر یک از طرفین می خواهند این یادگار مشترک زندگی شکست خورده را پیش خود نگه دارند تا شاید با مهر و علاقه این کودک بتوانند دردها و رنجهای جدایی را زودتر فراموش کنند . برای آنها جدایی همزمان از همسر و فرزند دردناک ترین خاطره زندگی است که هرگز نمی توانند با آن کنار بیایند و برای همین تلاش می کنند پس از جدایی از جدایی از فرزند جلوگیری کنند و حضانت را به عهده گیرند . با توجه به اهمیت موضوع ، در مقاله زیر به بررسی این موضوع می پردازیم . قوانین حقوقی حضانت کودک     متأسفانه با بالا رفتن آمار طلاق یکی از مسائل مهمی که بسیاری از زن و شوهر ها پس از طلاق با آن روبرو می شوند ، مسأله حضانت کودک است . هر یک از طرفین می خواهند این یادگار مشترک زندگی شکست خورده را پیش خود نگه دارند تا شاید با مهر و علاقه این کودک بتوانند دردها و رنجهای جدایی را زودتر فراموش کنند . برای آنها جدایی همزمان از همسر و فرزند دردناک ترین خاطره زندگی است که هرگز نمی توانند با آن کنار بیایند و برای همین تلاش می کنند پس از جدایی از جدایی از فرزند جلوگیری کنند و حضانت را به عهده گیرند . با توجه به اهمیت موضوع ، در مقاله زیر به بررسی این موضوع می پردازیم .
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰

احکام رکوع

1. نمازگزار پس از قرائت حمد و سوره باید به رکوع برود و برای آن باید به مقداری خم شود که دو کف دست او با هم به زانوانش برسد. تبصره: • پس به تنهایی رسیدن دستان به زانو کافی نیست. • معتبر مقداری از کف دست است نه سرانگشتان به تنهایی. 2. در رکوع بدن باید به اندازه ی بیان ذکر واجب آرام باشد و ذکر رکوع سبحان ربی العظیم و بحمده و یا سه بار سبحان الله است. تبصره: • این ذکر برای انسان مختار است. • برای شخص مضطر هر ذکری می تواند باشد. • گفته شده که برای هر دو گروه (مختار و مضطر) هر ذکری کفایت می کند و همین قول اقوی است. 3. پس از بیان ذکر، سر بداشتن از رکوع واجب است.
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
خدمت شوهر به زن و زن به شوهر از عبادات بسیار مهم و دارای پاداشهای بسیار در پیشگاه الهی است. رسول اکرم(ص) فرمود: مردی توفیق خدمت به زن وبچه نمی یابد جزانسان خالص وبا صداقت یا دارای مقام شهادت ویا مردی که خداوند خیر دنیا و اخرت را در وجود او اراده کرده است." نیز فرمود:بهترین شما کسی است که به زن و فرزندش نیکی کند. ام سلمه می گوید: رسول خدا (ص)فرمود :"هر زنی که در خانه شوهرش به عنوان سامان دادن زندگی چیزی را بردارد و به جای دیگر بگذارد خداوند به او نظر لطف می کند و کسی که مشمول نظر لطف الهی شود مشمول عذاب نخواهد شد." و امام علیه السلام فرمود:"هر زنی که هفت روز به شوهرش خدمت کند خداوند هفت در دوزخ را به روی او می بندد و هشت در بهشت را به روی او می گشاید که از هر کدام خواسته باشد وارد بهشت می گردد."  
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد واملاک کشور از اضافه شدن دو شرط به شرایط ‌١٢ گانه چاپی دفترچه‌های نکاحیه، در اجرای مفاد دستورالعمل شماره ‌٥٣٩٥٨ /‌٣٤/ ‌١ مورخ هفتم بهمن ماه ‌١٣٨٥ مبنی بر قید عندالاستطاعه بودن زوج در نحوه پرداخت مهریه و توافق و امضاء زوجین در موقع اجرا عقد خبر داد
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
استصحاب ماضوی ( حکم به بقای متیقّنِ اسبق ، در زمان سابق ) استصحاب ماضوى از اقسام استصحاب بوده و در مقابل استصحاب حالى و استقبالى قرار دارد و آن استصحابى است که متیقن و مشکوک آن هر دو در زمان گذشته باشند; براى مثال, اگر زید در روز شنبه عادل بوده و سپس در روز یک شنبه در عدالت او شک شود, و بعد معلوم شود در روز دوشنبه, فاسق شده است در صورتى که در روز سه شنبه استصحاب عدالت او در روز یک شنبه صورت گیرد و حکم به بقاى عدالت وى در روز یک شنبه شود, به این, استصحاب ماضوى گفته مى شود. استصحاب امور تدریجی (استصحاب متصرمات) ( حکم به بقا در امور تدریجی الوجود ( زمان و زمانیات ) ) استصحاب امور تدریجى در برابر استصحاب امور مستمر قرار دارد و آن استصحابى است که مستصحب آن امرى باشد که اجزاى آن به تدریج موجود مى شوند و به بیان دیگر, مستصحب آن از امور غیر قار مى باشد; ....
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
1- آیا برای بخشیدن مهریه رضایت پدر عروس الزامی است؟2- ( در صورت امکان توضیح کامل در خصوص کارهای قانونی این کار بدهید) برای انجام این کار آیا حتماً باید به دادگاه رفت، طرق دیگری وجود ندارد؟3- آیا با یک دست نوشته که امضاء و اثر انگشت خود عروس که دال بر بخشیدن مهریه است می توان در آینده آن را به صورت قانونی در آورد؟ پاسخ بطور مشروح :در پاسخ به این سوال توجه به چند نکته لازم است:1. مهریه حق زن است و هرزمانی که اراده کند می تواند آن را مطالبه کند یا ببخشد و در این رابطه رضایت یا عدم رضایت پدر عروس از نظر قانونی مدخلیتی نداردو دختر می تواند به این عمل انسان دوستی و خداپسند تن دهد.2. برای بخشیدن مهریه نیازی به رفتن به دادگاه نیست و با حضور در دفتر اسناد رسمی می تواند به صورت محضری و رسمی شوهر را از اداء مهریه ابراء نمود.3. در صورتی که ابراء مهریه به وسیله یک دست خط با امضا و اثر انگشت عروس وجود داشته باشد در اینده می توان به ان استناد نمود.
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
قانونگذار در وضع و تصویب مقررات جزائی راجع به صدور چک تنها به بیان انواع چکهای صادره از سوی اشخاص یا بانکها بسنده نموده و در قوانین مختلف مربوط به صدور چک که بعد از تصویب قانون تجارت در سالهای ۱۳۳۱ – ۱۳۳۷ – ۱۳۴۴ و ۱۳۵۵ و اصلاحیه قانون اخیر در سال ۱۳۷۲ وضع گردیده تعریف جامعی از چک ارائه نداده است. لذا ناگزیر هستیم که برای دستیابی به تعریف چک به قانون تجارت مراجعه و از آن بعنوان قانون مادر استفاده نمائیم . « تعریف چک » در ماده ۳۱۰ قانون تجارت از چک بعنوان نوشته ای یاد شده که به موجب آن صادر کننده چک وجوهی را که نزد بانک محال علیه (بانکی که باید وجه را بپردازد) دارد . کلاً یا بعضاً مسترد یا به دیگری واگذار می نماید و در ماده ۳۱۱ همان قانون مرقوم است که درچک باید محل و تاریخ صدور قید شده و به امضاء صادر کننده برسد و پرداخت چک نباید وعده داشته باشد و ماده ۳۱۳ قانون تجارت اشعار داشته که وجه چک باید به محض ارائه کارسازی شود و نیز به موجب مواد دیگری ازاین قانون قید گردیده که صدور چک ذاتاً عمل تجاری محسوب نمی گردد. اگر چک بایستی در همان مکانی که صادر شده تأدیه گردد ،‌دارنده چک ظرف مدت۱۵ روز از تاریخ صدور باید وجه آنرا مطالبه کند و اگر از یک نقطه به نقطه دیگر صادر شده باشد باید ظرف مدت ۴۵ روز مطالبه گردد و چنانچه در مواعد مذکوره وجه آنرا مطالبه نکند دعوی دارنده علیه ظهرنویسی مسموع نخواهد بود.
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
لباس نمازگزار باید دارای شرایطی باشد به شرح ذیل: • از نجاست های نام برده شده پاک باشد. تبصره: موارد زیر از حکم بالا تبعیت نمی کنند: • لباس شخصی که به خون دمل و زخم آغشته شده باشد. • لباسی که به مقداری کمتر از یک سکه ی بقلی به خون آغشته شده باشد. • نجاست لباس زن پرستار بچه که یک لباس بیشتر نداشته و تنها روی لباس او ادرار بچه ریخته شده باشد، چنین زنی باید لباس خود را یکبار بشوید و بهتر است که در پایان روز اینکار را بکند. • آنچه که برطرف کردن نجاست آن متعذر باشد. که به هنگام ضرورت شخص می تواند در آن نماز بگذارد. • در هوای سرد اگر فردی تنها یک جامه داشته باشد و آن جامه نیز نجس باشد مخیر است بین نماز خواندن در آن لباس، یا عریان به جا آوردن آن. (افرادی که عریان نماز می گذارند رکوع و سجود را با اشاره انجام می دهند)
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
چنانچه صیغه عربی بخوانید به این عبارت که زن بگوید «زَوَّجْتُکَ نَفْسی فِی الْمُدَّهِ الْمَعْلوُمَهِ عَلَی المَهْرِ الْمَعْلُومِ»؛ یعنی خود را زن تو نمودم به مهر معین شده در مدت معلوم، و مرد بگوید « قبلت التزویج» یعنی قبول کردم ازدواج را، عقد صحیح است. چنانچه خود مرد و زن نتوانند صیغه عربی بخوانند، می توانند به غیر عربی بخوانند،منبع: سایت حضرت آیت الله العظمی روحانی
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
اساس خانواده بر اساس اینهاست. چند تا سؤال من می‌خواهم امروز جواب بدهم. یکی اینکه مهریه چیست؟ مگر زن قالی است که می‌خری و پولش می‌دهی؟ زن را می‌خواهی از خانه‌ی پدرش بیاوری می‌گویی: این پول چیست؟ آیا مهریه نرخ خانم است؟ و خانم‌ها فکر می‌کنند این مهریه نرخشان است. و لذا فکر می‌کنند اگر مهریه سنگین باشد، ارزش خانم بیشتر است. خانم، مهریه نرخ شما نیست. اسلام به مهریه صداق گفته است. صداق از صداقت است. صداقت یعنی داماد به عروس می‌‌گوید: دوست دارم. عروس نگاهش می‌کند نمی‌داند شک دارد این حقه‌باز است. می‌گوید: من از کجا بفهمم تو راست می‌گویی؟ می‌گوید: بیا، این چند تا سکه! این سکه‌ای که می‌دهند نرخ شما نیست. مثل اینکه می‌گویم:من دوست دارم شما را، می‌گویی: بله! می‌گویم: خوب بیا این گل را بگیر، این گل برای شما! نمی‌خواهم بگویم قیمت شما این گل است، می‌خواهم بگویم این گل دادن من علامت این است که وقتی من می‌گویم شما را دوست دارم، راست می‌گویم. و لذا به مهریه صداق می‌گویند، یعنی علامت صداقت.   به ادامه مطلب رجوع کنید.........
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
ـ خواستگاری‌ماده‌ 1043 قانون‌ مدنی‌ می‌گوید: »هر زنی‌ را که‌ خالی‌ از موانع‌ نکاح‌ باشد می‌توان‌ خواستگاری‌ کرد.« قانون‌ مدنی‌ تعریفی‌ از خواستگاری‌ به‌ عمل‌ نیاورده‌ است‌. بعضی‌ از استادان‌ حقوق‌ گفته‌اند: خواستگاری‌ عبارت‌ است‌ از»پیشنهاد زناشوئی‌ از طرف‌ مرد نسبت‌ به‌ زن‌ است‌ که‌ بتواند با او ازدواج‌ نماید.«بنابراین‌ خواستگار همیشه‌ مرد و کسی‌ که‌ از او خواستگاری‌ می‌شود همواره‌ زن‌ است‌. چه‌ این‌ شیوه‌ مطابق‌ فطرت‌ و طبیعت‌ انسان‌ است‌.در تعریف‌ مذکور بیان‌ شد که‌ در خواست‌ ازدواج‌ از جانب‌ مرد است‌ و این‌ به‌ لحاظ غلبه‌ عرفی‌ است‌ و اغلب‌ مرد از زن‌ خواستگاری‌ می‌نماید و مفهوم‌ مخالف‌ آن‌، چنانچه‌ زن‌ از مرد خواستگاری‌ نماید، این‌ درخواست‌ مانع‌شرعی‌ و قانونی‌ ندارد و ممنوع‌ نیست‌ بلکه‌ از حقوق‌ انسان‌ است. به ادامه مطلب بروید.....‌ 
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
خلفان نصیحت کن وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ (21روم)و از نشانه‏هاى او اینست که از نوع خودتان همسرانى براى شما آفرید تا بدانها آرام گیرید و میانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در این ، براى مردمى که مى‏ اندیشند قطعا نشانه‏هایى است .ادامه مطلب...
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
حقوق تجارت رهن بازرگانی الف _ ملاحظات کلیرهن بعنوان یک وسیله قانونی برای کسب وام و اعتبار همواره مورد توجه قانونگذاران کشورهای مختلف بوده است نهایت اینکه چون وضع قانون با توجه به مقتضیات اقتصادی و اجتماعی می باشد تاسیس حقوقی رهن در قانون مدنی ایران هر چند جوابگوی شرایط اقتصادی زمان خود بوده است لکن با افزایش حجم سرمایه گذاری های صنعتی و کشاورزی و میزان اعتبارات بازرگانی دیگر با شرایط اقتصادی زمان ما قابل تطبیق نیست زیرا: اولا به نظر می رسد که از نظر قانون گذار ایران اموال غیر منقول مهمترین دارای شخص می بتشئ و بدیهی است که در صورت قبول این نظر مقررات قانون مدنی و مقررات ثبت در مورد معاملات با حق استرداد می تواند بصورت کلی هدف قانونگذار را تامین کند.
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
به برکت انقلاب اسلامى، جهان بشریت یک بار دیگر به دین اسلام رو نمود و در این میان، مذهب تشیع که پدید آورنده انقلاب بود، در کانون نظرها و توجه قرار گرفت.  مسلمانان نیز از خواب گران بیدار شدند و با نگاه به گذشته خود و رجوع به خویشتن، در صدد بر آمدند تا دنیاى جدیدى را بر مبناى آموزه ها و تعالیم آسمانى اسلام بسازند. در چنین فضا و زمینه اى، براى درک و دریافت درست و صحیح از اسلام و تشیع نظرها به سوى حوزه هاى علمیه و در رأس آن حوزه علمیه قم دوخته شد و احساس نیاز به کسانى که پاسخگوى مردم باشند، به وضوح آشکار گردید. کسانى که نیازهاى فقهى معاصر را بشناسند و با پیمودن تمام مبانى اجتهاد و بدون افراط و تفریط و طبق سنت اسلاف صالحه به اجتهاد بالنده و امروزین دست زنند و شبهات شیاطین را دفع کنند، و به نیازها پاسخ شایسته دهند، از فقه و فقاهت راستین تشیع دفاع نمایند و به دور از تحجر و تنگ نظرى در صدد گسترش و توسعه آن بر آیند، و با توجه به کتاب و سنت و سیره فقهى عمیق و دقیق فقهاى بزرگ رضوان الله علیهم راه صحیح زندگى انسانى و بندگى الهى را فرا راه مردم قرار دهند.
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
سرپرست خانه چه کسی باشد؟ قرآن می‌فرماید: «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ» (نساء/34) سرپرست باید مرد باشد. چه خبر است؟ به دو دلیل! البته نگفته «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى ازواجهم» ببینید یک وقت می‌گوید که «الرِّجالُ» آیه‌ی قرآن این است. رجال یعنی مردها. «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ» آیه‌ی قرآن این است. نگفته: «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى ازواجهم» نمی‌گوید: حکومت بر خانمش دارد. می‌گوید: مرد حکومت بر زن دارد. چون حکومت قلدری می خواهد. گاهی درگیری دارد. برخورد دارد. تلاش دارد، قاطعیت دارد. در دنیا هم هرچه هم این فمینیست‌ها زور زدند بگویند: زن و مرد یکی هستند، نمی‌شود! مثل اینکه بگوییم: ماشین سواری با ماشین باری یکی است. تمام دیوارها هم شعار بدهی بابا ماشین باری برای بار است، این ماشین سواری برای انسان است. هر ماشینی یک طور است. هر تنوری یک طور است. نه استکان نعلبکی می‌شود، نه نعلبکی، نه پیچ مهره می‌شود، نه مهره پیچ می‌شود.
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
نویسنده:حضرت آیه اللّه العظمی مظاهری همانگونه که اشاره نمودیم، حق مرد نسبت به زن تنها در مورد «استمتاع» است و وظایفی، همچون پختن و شستن و...، که عرفاٌ متداول شده است، از وظایف اخلاقی زنان است نه حقوق مردان.از این رو می بینیم نخستین روزی که پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) برای تبریک گفتن به منزل حضرت زهرا (سلام الله علیها) رفتند، کارها را برای آن دو بزرگوار تقسیم کردند و فرمودند: «زهراجان، کارهای داخل خانه، مثل نان پختن، گندم یا جو آسیاب کردن نظافت محیط خانه، بچه داری و...، با شما است، و تهیه ی هیزم آب آوردن لوازم و مایحتاج منزل و... بر عهده ی امیرالمؤمنین (علیه السلام) است.سپس، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) این جمله را فرمودند که باید سرمشق همه ی زنان مؤمن باشد:«فَلا یَعلمُ و ما دشاخلنی مِن السّرور الاّ اللهُ بِأکفائی رسول الله تَحمُّل رقاب الرّجال (1)»«کسی جز خداوند نمی داند که چقدر از این امر خوشحال شدم.»حقوق و عاطفهزن و شوی علاوه بر نسبت زوجیت باید دو رفیق دلسوز برای یکدیگر باشند. اگر در امر زناشویی رفاقت نباشد کار دشوار است.به طور کلی، اگر در هر جایی، خاصه محیط خانواده، قانون مطلق به تنهایی حکمفرما باشد، آثار مطلوبی در پی نخواهد داشت. چنانکه عاطفه به تنهایی نباید حاکم باشد. زیرا، مفسده می آورد. قانون و عاطفه و محبت و صمیمیت باید همراه یکدیگر باشند.«إنّ الله یأمُر بالعدل و الأحسان (2)»«بدرستی که خداوند (مردم را) دستور به عدل و احسان می دهد.»زن و مرد در حالی که موظف به رعایت قوانین اسلام هستند، باید رفیق و دلسوز یکدیگر، نیز، باشند.همکاری رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) روزی به منزل امیرالمؤمنین (علیه السلام) تشریف بردند و ایشان را در حال پاک کردن عدس یافتند، از این کار خیلی شاد شدند و فرمودند: «یا علی (علیه السلام)، کسی که در کار منزل به زنش کمک کند، ثواب حج عمره دارد.»جهاد زنانزنی خدمت پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) رسید و عرض کرد: سؤالی دارم از طرف تمام زنهای عالم از الآن تا بروز قیامت وآن این است که چرا شما بین زن و مرد اختلاف قایل شده اید. ثوابها و اعمالی برای مردان قرار داده اید که زنان از آن محروم هستند چون جهاد در راه خدا؟رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند:«جهادُ المرأة حُسنُ التّبعِّل (3)» «جهاد زنان، نیکو همسرداری کردن است.»از این رو، زن در خانه باید به بهترین وجه ممکن به نظافت، تهیه ی غذا و لباس، تربیت فرزندان و همسرداری بپردازد تا همواره در خط مقدم جبهه مشغول جهاد فی سبیل الله باشد.
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی