وب سایت تخصصی حقوق

پیوندها
  • ۰
  • ۰
اساس خانواده بر اساس اینهاست. چند تا سؤال من می‌خواهم امروز جواب بدهم. یکی اینکه مهریه چیست؟ مگر زن قالی است که می‌خری و پولش می‌دهی؟ زن را می‌خواهی از خانه‌ی پدرش بیاوری می‌گویی: این پول چیست؟ آیا مهریه نرخ خانم است؟ و خانم‌ها فکر می‌کنند این مهریه نرخشان است. و لذا فکر می‌کنند اگر مهریه سنگین باشد، ارزش خانم بیشتر است. خانم، مهریه نرخ شما نیست. اسلام به مهریه صداق گفته است. صداق از صداقت است. صداقت یعنی داماد به عروس می‌‌گوید: دوست دارم. عروس نگاهش می‌کند نمی‌داند شک دارد این حقه‌باز است. می‌گوید: من از کجا بفهمم تو راست می‌گویی؟ می‌گوید: بیا، این چند تا سکه! این سکه‌ای که می‌دهند نرخ شما نیست. مثل اینکه می‌گویم:من دوست دارم شما را، می‌گویی: بله! می‌گویم: خوب بیا این گل را بگیر، این گل برای شما! نمی‌خواهم بگویم قیمت شما این گل است، می‌خواهم بگویم این گل دادن من علامت این است که وقتی من می‌گویم شما را دوست دارم، راست می‌گویم. و لذا به مهریه صداق می‌گویند، یعنی علامت صداقت.   به ادامه مطلب رجوع کنید......... مهر چقدر باید باشد؟ اگر ارزش زن به مهریه است، پس نرخ حضرت زهرا(س) خیلی کم است. چون مهرش کم بود. بی‌مهر می‌شود، نه! یک کسی آمد به پیغمبر گفت: من می‌خواهم بدون مهر خانم ایشان شوم، فرمود: کار غلطی است. صحیح نیست. بدون مهر نمی‌شود. مقدار مهر «لَا تُغَالُوا بِمُهُورِ النِّسَاءِ فَتَکُونَ عَدَاوَةً» (وسایل الشیعه/ج21/ص252) الله اکبر! امیرالمؤمنین فرمود: هرچه مهر سنگین‌تر باشد، خطر جداشدن بیشتر است. من این را از چند تا دفتر عقد و ازدواج پرسیدم که آمار طلاق در عقدهایی است که مهرشان... چون زن می‌بیند، مرد سرمایه‌دار است، می‌گویند: مطالبه می‌کنم، به دادگاه می‌کشم، می‌روم می‌گویم: مهرم را بده، شوهرم را زندان می‌کنم. حالش را می‌گیرم. این یک چاقو است که دست زن است هروقت هم می خواهد در شکم مرد می‌زند. امیرالمؤمنین می‌فرماید: «لَا تُغَالُوا بِمُهُورِ النِّسَاءِ» مهر خانم‌ها را بالا نگیرید. «فَتَکُونَ عَدَاوَةً» مهر بالا خوش عاقبت نیست و پیغمبر فرمود: بهترین زن‌ها این است که «أَحْسَنُهُنَّ وَجْها» (مستدرک/ج14/ص160) شکلش زیبا باشد، «أَقَلُّهُنَّ مَهْراً».قول‌هایی که سر مهر می‌دهند، واجب است وفا کنیم؟ بله! قرآن می‌فرماید: «أَوْفُوا بِالْعُقُود» (مائده/1) عقدی که بستید، عقد یعنی گره، آن گره‌ای که بستید، در مراسم بله برون باید وفا کنید. مسأله‌ی دیگر این است که پسر بهتر است یا دختر؟ هیچ فرقی نمی‌کند. کسانی که در این که چرا خدا پسرم داد؟ چرا خدا دخترم داد حرف می‌زنند، اینها در ایمانشان می‌لنگند. یعنی خدایا تو بلد نیستی. ببین من چه می‌گویم، یاد تو می‌دهم. خدا حکیم است. ما چه می‌دانیم پسر بهتر است یا دختر؟ و لذا امام سجاد وقتی بچه‌دار می‌شد نمی‌پرسید پسر است یا دختر؟ می‌گفت: سالم است یا مشکل؟ تا می‌گفتند سالم است. می‌فرمود: الحمدلله! هیچ فرقی بین پسر و دختر ندارد. هیچی!
  • ۹۰/۱۰/۱۰
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی