وب سایت تخصصی حقوق

پیوندها

۲۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

.

  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
یکی از عوامل آسیب زا و زمینه ساز انحرافات اجتماعی ـ اخلاقی، بیکاری و فرصت هایی است که افراد، برنامه ریزی منسجم و صحیح برای آنها ندارند. زیرا وجود فرصتهای زیاد بدون برنامه، عامل جذب شدن به شیطان و نقشه های او است. وقتی پیامبر اکرم (ص) جوانی را دیدند که بیکار نشسته و از روی بیهودگی با چوب روی زمین خط می کشد، فرمودند: این حالتی است که خداوند از روی غضب وخشم به تو نگاه می کند.
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
نکته های حقوقی که درمعاملات خودرو باید مورد توجه قرار گیرد به بیان دیگر ناآگاهی از حقوق قانونی خود و راهکارهای قانونی در بیشتر موارد موجب هدر رفتن وقت و سرمایه می شود. از آن جا که برای انجام هر عملی وجود فردی متخصص لازم است، در مورد داد و ستد خودرو نیز مراجعه به افراد متخصص در این کار الزامی است. بنابراین شخصی که تصمیم به خرید خودرو دارد، از آن جا که با رؤیت ظاهری خودرو نمی تواند شناسایی کافی از خودروی مورد نظر داشته باشد، به بنگاه معاملاتی مراجعه کند، متصدی بنگاه نیز از آن جا که در این امر خبره است، خودرو را از جنبه های مختلف از جمله جنبه های فنی ، بدنه ، موتور و از همه مهم تر مدارک قانونی مالکیت و تطبیق یا تطبیق نداشتن مدارک. به بیان دیگر ناآگاهی از حقوق قانونی خود و راهکارهای قانونی در بیشتر موارد موجب هدر رفتن وقت و سرمایه می شود. از آن جا که برای انجام هر عملی وجود فردی متخصص لازم است، در مورد داد و ستد خودرو نیز مراجعه به افراد متخصص در این کار الزامی است.
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰

ضمانت

الف. تعریف ضمانتمادهء 684 قانون مدنی ایران در تعریف ضمانت مقرّرداشته است : > عقد ضمان، عبارت است از اینکه شخصی مالی را که برذمهء دیگری است به عهده می گیرد… امام مالک برآن است که طلبکار نمی تواند طلب خودرا از ضامن بخواهد مگر در صورتی که مطالبه از مضمونٌ عنه در اثرغایب بودن یا افلاس ویا انکارش متعذرشود. امام شافعی و بقیه فقهای عامه می گویند طلبکار می تواند از هریک از ضامن و مضمونٌ له که بخواهد طلب خود را مطالبه کند. ب. طرفهای ضــمانت در ضمانت، سه شخص (سه طرف ) مشارکت دارند: اول. شخصی که تعهد یا دینی بر عهده اوست و از او در مقابل شخص دیگری ضمانت می شود. چنین شخصی >مضمونٌ عنهضامن مضمونٌ له … متعهد را ضامن، طرف دیگر را مضمونٌ له و شخص ثالث را مضمونٌ عنه یا مدیون اصلی می گویند. مناقصه ضمانتنامة شرکت در مناقصه پیمانکار ضمانتنامة حسن انجام معامله
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
اشاره: از دیدگاه قرآن کریم، زندگی حقیقی در سرای آخرت تحقق می‌یابد و زندگی دنیا جز سرگرمی و بازیچه نیست، اما تأثیر زندگی دنیوی بر چگونگی حیات جاوید سرای آخرت حتمی است. بر این اساس، یکی از مهم ترین رسالت‌های اسلام، کمک به انسان در فراگیری اخلاق و آیین زندگی و تعامل صحیح با خدا، خود و دیگران است؛ به عبارت دیگر یکی از اهداف دین اسلام، به هنجار نمودن رفتار و درمان بیمارهای نفسانی انسان و در نتیجه ایجاد جامعه­ی مطلوب و برخوردار از موازین صحیح اخلاقی است. در این میان، پای بندی به موازین اخلاقی در خانواده، در مقام کوچک ترین نهاد جامعه از اهمیتی ویژه برخوردار است. این نوشتار پس از مفهوم شناسی اخلاق و حقوق، و بررسی پیوند قواعد حقوقی و اخلاقی، به برخی موارد تأثیر اخلاق در حقوق خانواده اشاره می­کند.
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰

عیدتان مبارک باد

التماس دعا   حسن پور
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
ماه مبارک رمضان با همه برکات و فضایل روز به پایان است و عیدی بزرگ را در پیش داریم. آن روز نیز به تنهایی دارای ارزشها و خیرات بسیاری بوده و برای مؤمنان نویدبخش ساعاتی سرشر از معنویت برای دستیابی به برکات بسیار دنیوی و اخروی است . عید فطر از جمله ایام پر خیر و برکتی است که فضایل بسیاری برای آن ذکر شده و به منظور بهره مندی هرچه بهتر و بیشتر از برکات این روز، اعمالی آمده است: 1- در هنگام غروب آفتاب غسل شود . 2- آن شب به نماز، دعا، استغفار، درخواست از حق تعالى و بیتوته در مسجد احیا گردد. 3- بعد از نماز مغرب و عشاء، نماز صبح و نمازعید فطر ذکر؛" الله اکبر الله اکبر، لا اله الا الله و الله اکبر الله اکبر و لله الحمد الحمد لله على ما هدانا و له الشکر على ما اولانا " گفته شود.
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
در تنظیم روابط درون خانواده همیشه اخلاق بر حقوق مقدم است و این اخلاق و روابط عاطفی و انسانی است که بر تحکیم و پایداری این رابطه نظارت دارد در واقع در تنظیم روابط عاطفی زن و شوهر اخلاق بیش از قواعد حقوق حکومت دارد.در این روابط سخن از عواطف انسانی ، عشق و صمیمیت و وفاداری است و حقوق و قانون برای حکومت کردن بر آن ناتوان است.با الزامها و باید و نبایدهای دادگاه نه مرد را می توان به حسن معاشرت و رفتار پسندیده با زن واداشت و نه زن را به اطاعت از شوهر و وفاداری به او مجبور کرد بلکه تنها اخلاق است که باعث این اتحاد معنوی می شود و حقوق ناگزیر است به جای تکیه بر قدرت دولت دست نیاز به سوی اخلاق و عادات اجتماعی دراز کند.در واقع تکالیف و الزامهای حقوقی نیز خود ریشه در الزامهای اخلاقی دارد و جایی الزامها و باید و نبایدهای حقوقی اجرا می شود که اخلاق زیر پا گذاشته شود. کاتوزیان حقوق خانواده)در احادیث هم بر این امر اشاره شده و مرد و زن را دعوت به اخلاق می نمایند. امیر المؤمنین‏ علی علیه السلام فرمودند :آنها (زنان) نزد شما امانت هاى خدا هستند ، آزارشان نرسانید و بر آنها سخت نگیرید.مستدرک جلد 2 ص 551
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
1 ـ رعایت احترام متقابل و حفظ حریم شخصیت زوجین: ـ شناسایی حقوق متقابل در خانواده : هرانسانی از نظر جسمی از سازمانهای گوناگونی بوجود آمده است ، نکته دقیق اینکه روابط بسیار نیکویی بین همه سازمانهای موجود در بدن انسان حکمفرماست ، بطوریکه هر سازمان ضمن استقلال تام تابع مجموعه است و باتمام وجوداز حریم مجموعه دفاع می کند . تکروی وخودمداری در هیچ یک از سازمانها ی موجود دیده نمی شود وبر اثر همین وحدت وانسجام است که تندرستی و سلامت بدنی تاً مین می شودبرای خانواده که اولین مکتب تربیت اجتماع می باشد اسلام راهنمائیهای سودمندی دارد وقوانین ودستورات جالبی وضع کرده است . این دستورات حیاتبخش ، نظم وآرامش خانواده را تامین می کند ومحبت وصفا وسعادت و خوشبختی بوجود می آورد . خانواده در مرحله اول از « زن وشوهر» تشکیل می شود و خوشبختانه اسلام برای محکم کردن ارتباط بین آنها توجه خاصی مبذول داشته است .   ادامه مطلب رو حتما ببینید........      
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
این جرائم از اون جرائمی هستن که مقنن درمواد714لغایت717قانون مجازات اسلامی منحصرا به شرح قتل و سایرصدمات غیرعمدی ناشی از تخلفات رانندگی پرداخته است ولی بدان معنانیست که ارتکاب سایرجنایات(عمد،شبیه عمدوخطای محض)ازطریق تخلفات رانندگی منتفی است.اختصاص موادفوق به جنایتهای غیرعمدی به لحاظ آن بوده که اکثرقریب به اتفاق جرایم ناشی از تخلفات فوق به صورت غیرعمدی واقع می شود.کشته شدن سالانه بیش از بیست وپنج هزارنفرو مصدوم شدن بیش از دویست و بیست هزارنفر در کشوردر نتیجه تخلفات رانندگی،فاجعه ای است که باآن مواجهیم وچنین آماری ایجاب می کند که با وضع قانون خاص از یکسو و اقدامات مناسب دیگربه مقابله با آن برخیزیم.
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰

الشرط

بسم الله الرحمن الرحیم اَلشرطُ جائزُ بینَ اَلمسلمین، الّا شرطاً اَحلَّ حَراماً اَو حرّمَ حلالاً شرط کردن میان مسلمانان جایز است، مگر شرطی که بخواهد حرامی را حلال کند و یا حلالی را حرام کند. تحریرالمجله، صفحات 75 و 76 – ماده 232 قانون مدنی.
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰

احکام روزه قضا:

اگر کافر مسلمان شود، واجب نیست روزه‏هاى وقتى را که کافر بوده قضا نماید، ولى اگر مسلمانى کافر شود و دوباره مسلمان گردد، روزه‏هاى وقتى را که کافر بوده باید قضا نماید.روزه‏اى که از انسان به واسطه مستى فوت شده باید قضا نماید، اگرچه چیزى را که به واسطه آن مست‏شده براى معالجه خورده باشد، بلکه اگر نیت روزه کرده و مست‏شده و در حال مستى روزه را ادامه داده تا از مستى خارج شده باشد، بنا بر احتیاط واجب باید روزه آن روز را تمام کند و بعدا قضا نماید.اگر براى عذرى چند روز روزه نگیرد و بعد شک کند که چه وقت عذر او برطرف شده، می‌تواند مقدار کمتر را که احتمال می‌دهد روزه نگرفته قضا نماید، مثلا کسى که پیش از ماه رمضان مسافرت کرده و نمی‌داند پنجم رمضان از سفر برگشته یا ششم، می‌تواند پنج روز روزه بگیرد. و نیز کسى هم که نمی‌داند چه وقت عذر برایش پیدا شده، می‌تواند مقدار کمتر را قضا نماید، مثلا اگر در آخرهاى ماه رمضان مسافرت کند و بعد از رمضان برگردد و نداند که بیست و پنجم رمضان مسافرت کرده یا بیست‏و ششم، می‌تواند مقدار کمتر یعنى پنج روز را قضا کند.اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضاى هر کدام را که اول بگیرد مانعى ندارد، ولى اگر وقت قضاى رمضان آخر تنگ باشد، مثلا پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به رمضان مانده باشد، باید اول، قضاى رمضان آخر را بگیرد.اگر قضاى روزه چند رمضان بر او واجب باشد، و در نیت معین نکند روزه‏اى را که می‌گیرد قضاى کدام رمضان است، قضاى سال اول حساب می‌شود.کسى که قضاى روزه رمضان را گرفته، اگر وقت قضاى روزه او تنگ نباشد، می‌تواند پیش از ظهر روزه خود را باطل نماید.
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
اگر غیر آب چیز دیگرى را در دهان ببرد و بی‌اختیار فرو رود، یا آب داخل بینى کند و بی‌اختیار فرو رود، قضا بر او واجب نیست.مضمضه زیاد براى روزه‏دار مکروه است، و اگر بعد از مضمضه بخواهد آب دهان را فرو برد، بهتر است‏سه مرتبه آب دهان را بیرون بریزد.اگر انسان بداند که به واسطه مضمضه، بی‌اختیار یا از روى فراموشى آب وارد گلویش می‌شود، نباید مضمضه کند.اگر در ماه رمضان بعد از تحقیق یقین کند که صبح نشده و کارى که روزه را باطل می‌کند انجام دهد، بعد معلوم شود صبح بوده، قضا لازم نیست.اگر انسان شک کند که مغرب شده یا نه، نمی‌تواند افطار کند، ولى اگر شک کند که صبح شده یا نه، پیش از تحقیق هم می‌تواند کارى که روزه را باطل می‌کند انجام دهد.و...
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰

کفاره روزه:

کفاره روزه: کسى که کفاره روزه رمضان بر او واجب است، باید یک بنده آزاد کند یا به دستورى که در پایین گفته می‌شود، دو ماه روزه بگیرد یا شصت فقیر را سیر کند یا به هر کدام، یک مد که تقریبا ده سیر است، طعام یعنى گندم یا جو و مانند اینها بدهد، و چنانچه اینها برایش ممکن نباشد، هر چند مد که می‌تواند به فقرا طعام بدهد و اگر نتواند طعام بدهد باید استغفار کند، اگر چه مثلا یک مرتبه بگوید: "استغفرالله"، و احتیاط واجب در فرض اخیر آن است که هر وقت بتواند، کفاره را بدهد.کسى که می‌خواهد دو ماه کفاره روزه رمضان را بگیرد، باید سى و یک روز آن را پى در پى بگیرد، و اگر بقیه آن پى در پى نباشد، اشکال ندارد.کسى که می‌خواهد دو ماه کفاره روزه رمضان را بگیرد، نباید موقعى شروع کند که در بین سى و یک روز، روزى باشد که مانند عید قربان روزه آن حرام است.کسى که باید پى در پى روزه بگیرد، اگر در بین آن بدون عذر یک روز روزه نگیرد، یا وقتى شروع کند که در بین آن به روزى برسد که روزه آن واجب است، مثلا به روزى برسد که نذر کرده آن روز را روزه بگیرد، باید روزه‏ها را از سر بگیرد.اگر در بین روزهایى که باید پى در پى روزه بگیرد، عذرى مثل حیض یا سفرى که در رفتن آن مجبور است، براى او پیش آید، بعد از برطرف شدن عذر واجب نیست روزه‌ها را از سر بگیرد، بلکه بقیه را بعد از برطرف شدن عذر به جا می‌آورد.اگر به چیز حرامى روزه خود را باطل کند، چه آن چیز اصلا حرام باشد مثل شراب و زنا یا به جهتى حرام شده باشد، بنا بر احتیاط کفاره جمع بر او واجب می‌شود، یعنى باید یک بنده آزاد کند و دو ماه روزه بگیرد و شصت فقیر را سیر کند یا به هر کدام آنها یک مد که تقریبا ده سیر است گندم یا جو یا نان و مانند اینها بدهد، و چنانچه هر سه برایش ممکن نباشد، هر کدام آنها را که ممکن است باید انجام دهد.اگر روزه‌دار دروغى را به خدا و پیغمبر(صلى الله علیه و آله و سلم) نسبت دهد، کفاره جمع که تفصیل آن در بالا گفته شد، بنابر احتیاط بر او واجب می‌شود.
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰

خمس, حق الاماره

آیا همه خمس, از آنِ مقام امامت است و یا ملک شخصى وى وسادات؟ به عبارت دیگر: آیا خمس, باید به دو سهم برابر بخش شود: نیم آن حق, یا ملک شخصى امام(ع) ونیم دیگر آن, ملک و یا حق شخصى ساداتِ یتیم و بینوایان ودر راه مانده؟ اگر دیدگاه بخش کردن خمس را پذیرفتیم, چه کسى باید عهده دار بخش بندى شود, مالک یا حاکم؟ اگر بپذیریم که همه خمس, باید به حاکم اسلامى پرداخت شود, اگر حاکم اسلامی نبود, چه باید کرد؟ براى پاسخ به این پرسشها, به دو دیدگاه مهم در چگونگى هزینه کردن خمس مى پردازیم: الف . خمس, شش بخش مى شود: سه بخش آن, حق و یا ملک امام معصوم است و سه سهم دیگر آن حق, یا ملک شخصى دسته هاى سه گانه سادات. (گروهى با حذف (سهم اللّه) گفته اند: خمس به پنج بهره بخش مى شود1.)
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰

الیَد

بسم الله الرحمن الرحیم عَلی الیَدِ ما اخَذة، حَتی تُؤدّی از آنچه بر عهدهء شماست سئوال می گردد، تا زمانی که آن را برگردانید.
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
ساعت اول : ( اولین ساعت از روز – بعد از نماز صبح )پیامبر (ص) هنگامی که نماز صبح می خواند در جایگاه نماز می نشست تا اینکه آفتاب به خوبی طلوع می نمود . دانشمندان و فقهای اسلامی تأکید دارند بر اینکه مستحب است این ساعات ( بعد از نماز صبح ) را غنیمت دانسته و تا طلوع آفتاب به ذکر و یاد خدای متعال مشغول باشیم . در حدیث پیامبر (ص) وارد است : « اللّهم بارک لأمتی فی بکورها » بار الها در صبحگاههای امتم برکت نما .لذا خوابیدن بعد از نماز صبح مکروه است ، چون که در این ساعات رزق و روزی تقسیم می شوند پس خوابیدن در این ساعات شایسته نیست بلکه باید این لحظات را با ذکر و یاد خدا و دعا و استغفار احیا نماییم بویژه که ما در ماه رمضان قرار داریم ، ماهی که اجر و پاداش اعمال در آن چند برابر می گردد.ساعت دوم : آخرین ساعت از روز – قبل از غروب آفتاب ) :مؤمنان روزه دار به سبب آمادگی خویش برای افطار و تهیه نمودن وسائل افطاری غالباً این ساعت با ارزش را از دست می دهند       به ادامه مطلب رجوع کنید.   التماس دعا
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
سحرهای ماه مبارک رمضان از ارزش والا و ویژه‌ای برخوردار است به طوری که اعمال بسیاری در هنگام سحرهای این ماه تاکید شده است، مثل (دعای ابوحمزه ثمالی، دعای سحر، قرائت قرآن، خوردن سحری و...) که از خداوند می‌خواهیم که ما را در سحرهای این ماه از خواب غفلت بیدار سازد تا بتوانیم از فیوضات و برکات آن بهره‌مند گردیم. حال شاید در اینجا این سوال پیش آید که چرا از خداوند، این درخواست را می‌نماییم؟ که در جواب باید گفته شود که این درخواست ارزشمند از خداوند عزوجل برای این است که انسان در تمام ماه‌هایی که بر او می‌گذرد از عبادت و اطاعت الهی در وقت سحرها محروم گردیده و به قولی از فیوضاتی که در سحرها می‌تواند کسب کند، غافل است که همین باعث گردیده که از خداوند بخواهیم که ما را یاری دهد تا از خواب غفلت بیدار گشته و بتوانیم از سحرهای این ماه پربرکت کمال استفاده را نماییم. امشب طلب عشق زِدلدار کنیم شیطان رجیم را سر دار کنیم امر فرجش اگر مهیا باشد این ماه کنار یار افطار کنیم
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی