وب سایت تخصصی حقوق

پیوندها

۶۰ مطلب در آذر ۱۳۹۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
ماده ۱۱۰۶ - در عقد دائم نفقه زن به عهده شوهر است . نظریه: در صورتیکه دادگاه حکم به سکونت زوجه در منزل جداگانه صادر نمایدزوج مکلف به پرداخت نفقه است و ترک آن جرم و قابل مجازات است . نظریه : زندانی شدن زوجه فورس ماژور محسوب و مانع تمکین است ، اماموجب عدم استحقاق نفقه نیست . نظریه : اصل بر این است که زوجه در منزل زوج سکونت نماید لذا در مواردی که شرط توافق در محل انتخاب سکونت برای زوجه مقرر شده است و چنین توافقی حاصل نشود تعیین تکلیف با دادگاه خواهد بود و بعد از تعیین محل به وسیله دادگاه اگر زوجه در محل تعیین شده سکونت ننماید ناشزه خواهد بود . نظریه : با وقوع نکاح دایم زوجه حق مطالبه نفقه و تعقیب را خواهد داشت . نظریه : ترک انفاق متولد از زنا جرم بوده و مرتکب قابل تعقیب و مجازات است . نظریه : عدم تمکین زوجه و عدم استطاعت مرد به پرداخت نفقه از موجبات صدور قرار اناطه نمی باشد .
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
در ارتباط با معنای تمکین عام و خاص ابتدا باید عرض کنم که مفهوم تمکین خاص اطاعت از نیازهای غریزی مرد از طرف زن میباشد و مفهوم تمکین عام فرمانبرداری در تمام امور کلی زندگی میباشد و زن موظف به پیروی و اطاعت از شوهر است قانون هم اشاره کرده ریاست خانواده از خصائص مرد است . بحثهایی که در مورد نفقه و مهریه و تمکین میباشد بلحاظ درگیر بودن این مفاهیم است یعنی اینکه زن بعد از عقد و با عقد نکاح به چه حقوقی میرسد و حقوق مرد چیست و اگر زن تمکین کند و یا نکند حقوق هر کدام چگونه است .
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
زندگی«ازدواج» و «تشکیل خانواده»، راهی برای جاودان ماندن نسل انسان است و اساسی ترین بنیان در زندگی محسوب می شود.(1) این گام مهم و مؤثر با اندیشه ها و انگیزه های متفاوتی انجام می پذیرد که همراه هر یک، خطرات یا برکات بسیاری را به دنبال دارد.انگیزه های «عادی و مادی»، مثل تأمین غرایز طبیعی و انگیزه های «عالی و الهی»، همانند رسیدن به کمال، تبدیل شخصیت فردی انسان به شخصیت اجتماعی، درک و دریافت صفات برجسته انسانی و آسمانی، همه و همه در شکل گیری روابط پس از ازدواج تأثیر بسزایی دارند. ترکیبی از انگیزه ها نظیر نیاز به هم صحبتی، فرار از تنهایی، داد و ستد عاطفی، سر و سامان یافتن روحی، تداوم و بقای نسل و اطاعت امر خداوند در مسیر گزینش همسر، دست به دست هم می دهند و نقطه آغاز حرکت به سوی ازدواج را فراهم می کنند.بی گمان داشتن اندیشه ای روشن و انگیزه ای شفاف برای ازدواج و تشکیل خانواده آغاز شایسته و برای تداوم زندگی و مقابله با دشواری ها، سختی ها و سنگلاخ های امروز و فردای زندگی مشترک، امری بایسته محسوب می شود؛ از این رو، ازدواج های تحمیلی، احساسی و هوسی، اراده جوانان را برای رویارویی با دشواری ها به شدت سست می سازد و از هر گونه پیشامدی، آنان را می ترساند. بدین خاطر، مهم ترین عامل برای آمادگی دختران و پسران جوان در امر ازدواج، شناخت درست و دقیق از تشکیل خانواده و مسئولیت پذیری هر یک در لحظات گوناگون زندگی است. 
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
در عقد ازدواج مانند قراردادهای دیگر دو طرف که همان زوج ها هستند، می توانند انجام برخی تعهدات را در مقابل یکدیگر عهده دار شوند که به این تعهدات شرایط ضمن عقد می گویند، مانند این که ممکن است در عقد ازدواج شرط شود که زن یا شوهر دارای وصف خاصی باشد یا زوج به زوجه وکالت بدهد که از طرف او امری را انجام دهد. شبکه ایران_ این روزها صجبت از جزئیات طرح حمایت از خانواده و حواشی آن در مجلس شورای اسلامی هستیم. طرجی که موافقان و محالفانی داشته و هر کدام برای نظر خود دلایلی دارند. در این نگاره سعی داریم مروری بر شرایط 12 گانه ضمن عقد که در قانون فعلی مطرح می باشد بپردازیم. شروطی که برخی از آنها ممکن است با تصویب قانون جدید دستخوش تغییرات شود. به ادامه مطلب بروید.... 
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
در کلیه مذاهب اهل سنت بلا استثنا فقط احترام بزرگان مرحوم شده به سه چیز است: 1- نام آنها را به خوبی یاد کنیم : حضرت سیدنا علی کرم الله وجهه، حضرت سیدنا عمر رضی الله عنه، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و سلم ...  2- از خدا برای آن بزرگان درود و رحمت بخواهیم. اگر صحابه کرام است می گوییم رضی الله عنه (خدا از او خشنود باد) اگر از پیامبران هستند بگوییم علیه السلام (بر او سلام) اگر شخص رسول اکرم را نام بردید می گوییم صلی الله علیه و سلم. اگر بعد از صحابه کرام از بزرگان نام بردید می گوییم رحمة الله علیه. 3- گفتار و کردار آنها را مورد توجه قرار می دهیم و سعی می کنیم دنباله رو مخلص آنها باشیم. 
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
به تصریح قرآن کریم، روزه بر پیروان ادیان آسمانی قبل از اسلام نیز واجب بوده است. اما تنها مسلمانان، مسیحیان و یهودیان نیستند که روزه می‌گیرند، بلکه حتی آئین‌های غیرالهی نیز روزه و ریاضت‌های جسمی را برای تربیت جسم و روح پیروان خود ضروری می‌دانند.ادیان گوناگون طی قرون متمادی، هر یک راه و روش و آئین‌های خاصی را برای ارتقای روحی و روانی بر پیروان خود واجب دانسته‌اند. از جمله این آموزه‌های دینی روزه است که در ادیان، آئین‌ها و سرزمین‌های مختلف، شکل‌های گوناگون و گاه بسیار متفاوت به خود گرفته است.روزه ضمن وجوب در ادیان الهی، انگیزه فطری نیز داشته زیرا بشر تعالی‌طلب که نمی‌خواست تا سطح حیوانات پایین بیاید و یکسره محکوم تمایلات و شهوات حیوانی گردد، روزه را وسیله و سپری برای مقاومت در برابر این گونه تمایلات قرار داده تا خود را به کمال برساند. برای دیدن بقیه مطلب به ادامه مطالب رجوع کنید... 
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
آیا هر بدعتی گمراهی است؟ چیزی به نام بدعت حسنه وجود دارد؟ بدعت عبارت است از ایجاد کردن روش جدیدى در دین که اصل و اساسى در شریعت نداشته باشد، و هر چند صاحب بدعت فکر کند کار جدیدش عبادت به شمار میرود، ولى از آنجاییکه اصل و اساسى در دین ندارد بدعت به شمار میرود و فاعل آن کار گناهکار میشود. و یکى از جامعترین معانى بدعت را امام شاطبی بیان کرده است که: ” البدعة إذن عبارة عن طریقة فی الدین مخترعة تضاهی الشرعیة یقصد بالسلوک علیها التقرب إلى الله تعالى “، یعنى: ” بنابراین بدعت عبارت است از یک اختراع جدید در دین که مشابه شریعت باشد و (شخص مبتدع) با این سلوک قصد تقرب به خداوند متعال را دارد “  به ادامه مطلب رجوع کنید.....
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
ارکــان حـج: ۱ـ نیت: به دلیل فرموده خداوند متعال: وَمَا أمِرُوا إلاَّ لِیَعبُدُوا اللهَ مُخلِصِینَ لَهُ الدِّینَ حُنَفَاءَ. (بینه/۵) در حالی که جز این بدیشان دستور داده نشده است که مخلصانه و حق‌گرایانه خدای را عبادت کنند و تنها شریعت او را آیین (خود) بدانند. و پیامبر فرمود: إنما الأعمال بالنیات.[۱] قبول و صحت اعمال به نیت بستگی دارد. ۲ـ وقوف در عرفه: به دلیل فرموده پیامبر: الحج عرفة[۲] حج، عرفه است. و به دلیل حدیث عروه طایی که گوید: در مزدلفه هنگامی که پیامبر برای ادای نماز خارج شد نزد ایشان آمدم، گفتم ای رسول خدا من از دو کوه طی (سلمی و إجا) آمده‌ام شترم را ناتوان و خودم ارا خسته کرده‌ام. به خدا قسم هیچ کوهی را پشت سر نگذاشته‌ام مگر اینکه بر آن توقف کرده‌ام، آیا حج من صحیح است؟ پیامبر فرمود: من شهد صلاتنا هذه، ووقف معنا حتی ندفع، و قد وقف قبل ذلک بعرفة لیلا أو نهارا فقد تم حجه و قضی تفثه.[۳] کسی که با ما در این نماز (صبح در مزدلفه) حاضر شود و تا وقتی که حرکت کنیم توقف کند و قبل از آن در عرفه چه شب یا روز توقف کرده باشد، حجش کامل و مناسکش را انجام داده است.
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰

سلام نماز

(واجبات): 1. پس از تشهد برای به اتمام رساندن نماز باید سلام نماز را قرائت کرد. و این بخش واجب می باشد. و دارای دو عبارت می باشد. (السلام علینا و علی عباد الله الصالحین) و (السلام علیکم و رحمة الله و برکاته). 2. نمازگزار در انتخاب هر یک مخیر است و هر کدام را که نخست بگوید همان واجب است و از نماز خارج می شود. . گفتن سلام دیگر مستحب خواهد بود. آن چه استحباب دارد مقدم کردن السلام علینا .... می باشد. • سلام نماز (مستحبات): 1. نشستن بر ران چپ. 2. کسی که فرادا نماز می خواند هنگام سلام به سوی قبله و سپس با گوشه ی چشمها به سمت راست خود اشاره می کند. 3. امام جماعت با تمام صورت به طرف راست خود اشاره نماید و مأموم نیز به همین شکل عمل کند و اگر در سمت چپ او کسی نباشد به یک سلام بسنده کند و اگر کسی بود با برگرداندن سر به سمت چپ و گفتن السلام علیکم سلامی دیگر بدهد. 4. نمازگزار باید در سلام خود با صیغه ی مخاطب پیامبران، فرشتگان و امامان و تمامی مسلمانان از انس و جن را قصد کند. و مأموم علاوه بر اینها قصد برگرداندن سلام امام جماعت را نیز داشته باشد. 5. قبل از سلام واجب گفتن سلام مشهور، مستحب است.
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
فضیلت حج و عمره حج و عمره براى کسى که نىت خود را براى خدا خالص کند، و اعمال آنرا بطورى که در قرآن و سنت شرىف آمده انجام دهد، فضىلت بسىار بزرگى را دارد. أبو هرىره رضی الله عنه از رسول الله صلی الله علیه وسلم رواىت مى کند: من أتى هذا البیت فلم یرفث ولم یفسق رجع کما ولدته أمه[مسلم]. هر کس به زىارت اىن خانه(کعبه) بیاید، و با زن خود نزدىکى نکند، و مرتکب معصىت و گناهى نشود، چنان از گناهانش پاک مى‌شود، که گوئى تازه از مادرش متولد شده است. ىعنى چنان رجوع مى‌کند مانند کودکى که هىچ گناهى انجام نداده است. أبو هرىره رضی الله عنه از رسول الله صلی الله علیه وسلم رواىت مى‌کند که آن حضرت فرمودند: العمرة إلى العمرة کفارة لما بینهما، والحج المبرور لیس له جزاء إلاَّ الجنة [متفق علیه]. عمره تا عمرهء دىگر کفارهء گناهانى است که بىن آن انجام مى‌شود، هىچ جزا و پاداشى براى حج مبرور جز بهشت نیست. صفت حج مبرور چنىن است که هىچ ریا، سمعتى، گناه و معصىتى در آن نباشد، و آنرا بر وجه کامل چنانکه خدا و رسول خدا صلی الله علیه وسلم امر کرده‌اند انجام داده باشد.
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
بدون شک (عده ) دو فلسفه اساسى دارد که در قرآن مجید و اخبار اسلامى به آن اشاره شده است : نخست مساءله حفظ نسل و مشخص ‍ شدن وضع زن از نظر باردارى و عدم باردارى ، و دیگر وجود وسیله اى براى بازگشت به زندگى اول ، و از بین بردن عوامل جدائى است ، بخصوص اینکه اسلام روى این مساءله تاءکید مى کند که زنان در دوران عده باید در خانه مرد بمانند، و طبعا یک معاشرت دائمى چند ماهه خواهند داشت که به آنها مجال مى دهدمساءله جدائى را دور از هیجانات زودگذر مجددا مورد بررسى قرار دهند.مخصوصا در مورد طلاق رجعى که بازگشت به زوجیت نیازى به هیچگونه تشریفات ندارد،و هر کار و یا سخنى که دلیل بر تمایل مرد به بازگشت باشد رجوع محسوب مى شود، حتى اگر دست بر بدن زن یا شهوت و یا بدون شهوت بگذارد هر چند قصد رجوع هم نداشته باشد رجوع محسوب مى شود.
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
ـ به جا نیاوردن نمازهای فرض در وقت‌شان، به سبب استفاده از لوازم آرایشی به هنگام بیرون رفتن از منزل. پیامبر(ص) فرموده است: «در آن شب دو پیش‌آینده نزدم آمدند و از خواب بیدارم کردند؛ آنگاه گفتند: راه بیفت، من نیز با آن دو به راه افتادم، تا اینکه به مردی خوابیده رسیدیم که مردی دیگر با سنگ بزرگی که در دست داشت بالای سرش ایستاده بود و با آن سرش را می‌کوبید، سپس سنگ را می‌غلتاند و در پی‌اش می‌رفت و آن را بر می‌گرفت و چون سر کوبیده شده‌ی آن مرد به حالت نخست خود برمی‌گشت دوباره به سوی او باز می‌آمد و همانند بار اول سرش را می‌کوبید. پیامبر (ص) فرمود: به آن دو گفتم: سبحان الله! این دو چه کسانی‌اند؟ گفتند: تو را آگاه خواهیم کرد. آن مرد کسی است که قرآن را فرا می‌گیرد و آن را نمی‌پذیرد و برای نماز فرض از خواب برنمی‌خیرد». [روایات بخاری].
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
تعریف سرقت از دیدگاه قانونی و حقوقی چیست؟ در ماده:197 از قانون مجازات اسلامی در تعریف سرقت آورده است سرقت عبارت است از ربودن مال غیر به طور پنهانی . مشاهیر فقهای اسلامی نیز سرقت را چنین تعریف کرده اند. سرقت یا دزدی آن است که شخص بالغ و عاقلی مال متعلق به دیگری را که در جایی محفوظ نگهداری می شود به طور مخفی و بدون اطلاع صاحبش ببرد . مشخصات سرقت از نظر نحوه ارتکاب جرم از نظر موضوع جرم از نظر تعلق مال به دیگری از عنصر روانی سرقت
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
از جرم کلاهبرداری در قانون تعریفی بعمل نیامده است.بلکه t صرفا به برخی از مصادیق این جرم‏ اشاره شده است و با توجه به همین مصادیق می‏توان کلاهبرداری را عبارت از بردن مال غیر از راه‏ متوسل شدن همراه با سوء نیت به وسایل یا عملیات متقلبانه دانست و همچنین شروع به کلاهبرداری نیز توسط همراه با سوء نیت به وسایل متقلبانه برای بردن مال غیر می‏باشد.نگارنده،در این نوشتار سعی‏ کرده شناخت کلی از جرم کلاهبرداری،عناصر تشکیل‏دهنده و مجازات‏های مرتبط با آن ارایه دهد.
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
با توجه به پایان یافتن مدت آزمایشی قانون تعزیرات و با توجه به اصل 36 و 166 ق.ا جمهوری اسلامی ، تنها متن قانونی معتبر در خصوص کلاهبرداری قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مصوب 28/6/64 مجلس شورای اسلامی است که در تاریخ 15/9/67 به تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است. در قانون مذکور ،‌مانند قانون تعزیرات ،‌مجازات کلاهبرداری ساده و مشدد متفاوت تعیین شده است که به توضیح آنها می پردازیم. ماده 8 قانون مذکور نیز ، مقررات مغایر را منسوخ اعلام کرده است.1 ـ مجازات اصلیبرای کلاهبرداری علاوه بر مجازات اصلی مندرج در ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء اختلاس و کلاهبرداری مصوب 15/9/67 مجمع تشخیص مصلحت نظام ، مجازاتهای تبعی دیگری هم در قوانین متفرقه پیش بینی شده است.الف) کلاهبرداری سادهبه موجب ماده 1 قانون اخیرالذکر مجازات اصلی کلاهبرداری ساده ، عبارت است از یک تا هفت سال حبس تعزیری و جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است ،‌ که دادگاه باید هر دو مجازات را مورد حکم قرار دهد.در مقایسه با ماده 116 ق . ت جزای نقدی جانشین شلاق شده است که هم موجب تشدید مجازات شده و هم از حیث تناسب بین مجازات و جرم معقولتر است.
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
اصولاً در یک سیستم حقوقی ، قانونگذار در جهت حفظ نظم عمومی با توجه به فرهنگ عمومی و اخلاق حاکم بر جامعه ، انجام برخی اعمال یا عدم انجام برخی دیگر از اعمال را با توصیف قانونی ، ممنوع و برای مرتکب آن مجازات تعییین میکند.از طرفی در کشور ما بسیاری از قوانین برگرفته از منابع شرعی فقه شیعه میباشند و در مواردی ملاحظه میشود که مقنن به ترجمه عبارات فقهی بسنده کرده و به آثار و جوانب موضوع توجه کافی نشده است. قتل درحکم شبه عمد از این مقوله است. میدانیم که قتل از دیدگاه شرعی گناه است و قصاص ،کیفر یا عقوبت مرتکب آنست که طبق آن جانی در اختیار اولیاء دم قرار میگیرد تا همان عملی که مرتکب شده در مورد او اجرا کنند و غیر از آن ، هر چه هست ، قتل خطایی است که دیه مجنی علیه را از باب مجازات ، عاقلهِ جانی باید پرداخت کنند. اما شرایطی نیز در فقه مقرر شده است که میبایست بجای عاقله خود جانی ، دیه را پرداخت کند .
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
مجازات قتل عمدی اصالتا” قصاص است اما همیشه اینطور نیست ،یعنی صرف ارتکاب قتل عمد موجب قصاص نیست بلکه شرایط دیگری هم لازم است،که اگر این شرایط نباشد قصاص ممکن نیست. مواردی از قتل عمدی که قاتل قصاص نمی شود را میتوان به ۳ دسته تقسیم کرد: الف ) – قتل هایی که مشمول علل موجهه هستند. ب)- قتل هایی که در آنها موارد سقوط قصاص وجوددارد. ج)قتل های عمدکه موجب قصاص نیست.
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • ۰
  • ۰
در قرآن به زمان نماز و احکام مربوطه در آیات زیر اشاره شده است ۱- سوره: ۱۱ , آیه: ۱۱۴ و در دو طرف روز [=اول و آخر آن] و نخستین ساعات شب نماز را برپا دار زیرا خوبیها بدیها را از میان مى‏برد این براى پندگیرندگان پندى است ۲- سوره: ۲۴ , آیه: ۵۸ اى کسانى که ایمان آورده‏اید قطعا باید غلام و کنیزهاى شما و کسانى از شما که به [سن] بلوغ نرسیده‏اند سه بار در شبانه روز از شما کسب اجازه کنند پیش از نماز بامداد و نیمروز که جامه‏هاى خود را بیرون مى‏آورید و پس از نماز شامگاهان [این] سه هنگام برهنگى شماست نه بر شما و نه بر آنان گناهى نیست که غیر از این [سه هنگام] گرد یکدیگر بچرخید [و با هم معاشرت نمایید] خداوند آیات [خود] را این گونه براى شما بیان مى‏کند و خدا داناى سنجیده‏کار است ۳- سوره: ۴ , آیه: ۱۰۳ و چون نماز را به جاى آوردید خدا را [در همه حال] ایستاده و نشسته و بر پهلوآرمیده یاد کنید پس چون آسوده‏خاطر شدید نماز را [به طور کامل] به پا دارید زیرا نماز بر مؤمنان در اوقات معین مقرر شده است ۴- سوره: ۱۷ , آیه: ۷۸ نماز را از زوال آفتاب تا نهایت تاریکى شب برپادار و [نیز] نماز صبح را زیرا نماز صبح همواره [مقرون با] حضور [فرشتگان] است
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی