اگر غیر آب چیز دیگرى را در دهان ببرد و بیاختیار فرو رود، یا آب داخل بینى کند و بیاختیار فرو رود، قضا بر او واجب نیست.مضمضه زیاد براى روزهدار مکروه است، و اگر بعد از مضمضه بخواهد آب دهان را فرو برد، بهتر استسه مرتبه آب دهان را بیرون بریزد.اگر انسان بداند که به واسطه مضمضه، بیاختیار یا از روى فراموشى آب وارد گلویش میشود، نباید مضمضه کند.اگر در ماه رمضان بعد از تحقیق یقین کند که صبح نشده و کارى که روزه را باطل میکند انجام دهد، بعد معلوم شود صبح بوده، قضا لازم نیست.اگر انسان شک کند که مغرب شده یا نه، نمیتواند افطار کند، ولى اگر شک کند که صبح شده یا نه، پیش از تحقیق هم میتواند کارى که روزه را باطل میکند انجام دهد.و...
- ۹۱/۰۵/۲۲