وب سایت تخصصی حقوق

پیوندها
  • ۰
  • ۰
آیات سوره مؤ منون و سوره معارج قوى ترین دلالت را بر حلیت متعه دارد  متعه با آنچه در قرآن کریم مقرر شده منافات دارد، و حاصل گفتار این است که آیات سوره مؤ منون که مى فرماید: (و الّذین هم لفروجهم حافظون ...) حلیت از زنان را منحصر در همسران ساخته ، و متعه همسر و زوجه نیست ، پس ‍ همین آیات مانع از حلال بودن متعه است ، این اولا و ثانیا مانع از این است که جمله (فما استمتعتم به منهن ) شامل متعه بشود، در پاسخش از او مى پرسیم بالاخره مى خواهى چه بگوئى ؟ اگر مى گوئى آیات مؤ منون متعه اى را که قبلا حلال بوده - و در آن هیچ شکى نیست - تحریم مى کند اشکال مکى بودن آیات سوره مؤ منون را چه مى کنى ؟.بعد از هجرت در مدینه نیز متعه حلال بوده و فى الجمله مورد عمل قرار مى گرفته چه جواب مى دهى ، آیا رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله ) در مدینه حلال کرده است چیزى را که خداى تعالى قبلا در مکه تحریمش کرده بود؟ که نمى توانى چنین پاسخى بدهى ، براى اینکه حجیت کلام رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله ) تا این حد که احکام قرآن را تغییر دهد مناقض با خود قرآنى است که کلام او را حجت کرده . و یا جواب مى دهى که تجویز رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله ) در مدینه ، آیات سوره مؤ منون را که در مکه نازل شده بود نسخ کرد؟ و بعد از نسخ رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله )دوباره قرآن و یا رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله ) از آن جلوگیرى نمود؟ و در نتیجه آیات سوره مؤ منون بعد از مردن و منسوخ شدن دوباره زنده شد؟ که چنین چیزى را نه کسى گفته و نه مى توان گفت . و همین خود بهترین شاهد است بر اینکه زن متعه نیز زوجه و همسر آدمى است ، و عقد متعه هم عقد نکاح است ، و آیات مورد بحث دلالت مى کند بر اینکه متمتع نیز تزویج و زن خواهى است ، و گرنه لازم مى آید که آیات سوره مؤ منون با تجویز رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله ) نسخ شده باشد، پس آیات سوره مؤ منون نیز دلیل بر جواز تمتع است ، نه دلیل بر حرمت آن ، زیرا تمتع نیز نوعى تزویج و متعه نیز نوعى زوجه است .و به بیانى دیگر آیات سوره مؤ منون و سوره معارج که مى فرماید: (و الّذین هم لفروجهم حافظون الا على ازواجهم ...) قوى ترین دلالت را بر حلیت متعه دارد، و دلالتش بر این حلیت قوى تر از سایر آیات است ، چون علماى اسلام همگى اتفاق دارند بر اینکه این آیات محکم است ، و نسخ نشده و در مکه هم نازل شده و این به حسب نقل از ضروریات است که رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله ) متعه را جایز دانسته ، و اگر زن متعه زوجه نبود به طور قطع و وضوح تجویز رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله )، نسخ این آیات بود، و با علم و اتفاق علما بر اینکه این آیات نسخ نشده نتیجه مى گیریم پس تمتع هم زوجیت مشروع است ، و وقتى دلالت آیات مؤ منون و معارج بر تشریع متعه تمام شد، هر حدیثى که ادعا شود که این حدیث نهى رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله ) است از متعه ، آن حدیث هم فاسد خواهد بود، براى اینکه مخالف با قرآن و مستلزم نسخ قرآن است ، و ما ماءموریم حدیثى را که مخالف قرآن باشد به دیوار بکوبیم ، و نسخ نشدن آیات ، مورد اتفاق علماى اسلام است .
  • ۹۱/۱۰/۰۱
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی

حلیت متعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی