وب سایت تخصصی حقوق

پیوندها
  • ۰
  • ۰
حال که ثابت شده روایات دال بر نسخ بى اساس و پایه بوده بدنبال این مطلب خواهیم بود که بعضى از صحابه پیامبر اسلام (ص) و تابعین را که در طول زمان رسالت پیامبر اسلام قائل به حلیت نکاح متعه بوده و زمان ابوبکر و حتى عمر نیز قائل به آن بوده اند، نام ببریم و بعد مقدارى تعقل کنیم که آیا ممکن است این صحابه با عظمت شأن و مقامى که داشته اند، کلام پیامبر اسلام را ناشنیده بگیرند و در مقام حکم حرمتى که پیامبر داده آنان عصیان کرده باشند و یا احتمال دیگرى وجود دارد و آن اینکه این افراد ولو اینکه ملازم پیامبر اسلام بوده اند ولیکن هیچ کلامى از حضرت ایشان در مورد حرمت نکاح متعه نشنیده اند و چون اینگونه بود لذا تا آخر عمر خود قائل به حلیت نکاح متعه بوده اند، چرا که حلال محمد حلال الى یوم القیامة، و تحریم حلال خود بدعتى حرام خواهد بود............ 1- و قد ثبت على تحلیلها بعد رسول اللَّه (ص) جماعة من السلف رضى اللَّه عنهم منهم من الصحابة رضى اللَّه عنهم: اسماء بنت ابى بکر الصدیق و جابرابن عبداللَّه و ابن مسعود و ابن عباس و معاویة بن ابى سفیان و عمروبن حریث و ابوسعید الخدرى و سلمة و معبد ابنا امیة بن خلف ورواه جابرابن عبداللَّه عن جمیع الصحابة مدة رسول اللَّه (ص) و مدة ابى بکر و عمر الى قرب اخر خلافة عمر و اختلف فى اباحتها عن ابن الزبیر و عن على فیهاتوقف و من التابعین طاوس و عطا و سعید بن جبیر و سایر فقهاء مکة اعزها اللَّه...(بر تحلیل نکاح متعه بعد از پیامبر جماعتى از گذشتگان باقى مانند که از میان آنان تعدادى از صحابه هستند که عبارتند از: اسماء بنت ابى بکر و جابرابن عبداللَّه و ابن مسعود و ابن عباس و معاویة ابن ابى سفیان و عمروبن حریث و ابوسعید الخدرى و سلمة و معبد فرزندان امیة بن خلف و جابرابن عبداللَّه نقل کرد که جمیع صحابه در مدت رسالت پیامبر و مدت حکومت ابوبکر و عمر تا اواخر عمر وى قائل به این نکاح بوده اند و ابن زبیر در اباحه این نکاح اختلاف کرده و از على (ع) آمده که ایشان توقف کرده و از تابعین که قائل به حلیت این نکاح بوده اند طاوس و عطا و سعیدبن جبیر و سایر فقهاء مکه مى باشند....)2- تعداد دیگرى از صحابه و تابعین که بر اباحه نکاح ثابت مانده اند بصورت مفصل در کتاب الغدیر علامه امینى نام برده شده که به ذکر بعضى از آنان در اینجا اکتفا مى شود:- عمران ابن حصین که در صفحات 9و24 این جزوه روایت وى آمده است.- زبیر بن عوام، که با اسماء بنت ابى بکر ازدواج موقت کرد و بر اثر آن عروة و عبداللَّه بدنیا آمده اند، صفحه 11 این نسخه.- خالدابن مهاجربن خالد المحزومى. قال: بیناهو جالس عند رحل جاءه رجل فاستفتاه فى المتعة فامره بها، فقال له ابن ابى عمرة الانصارى: مهلاً. فقال: ماهى و اللَّه لقد فعلت فى عهد امام المتقین. (از خالد نقل شده که بر رحل نشسته بود که فردى از او درباره متعه سؤال کرد و او فعل آنرا مورد ترغیب قرار داد، ابن ابى عمره انصارى گفت: اى خالد چه مى گویى صبر کن. خالد گفت: بخدا قسم این عمل را در زمان امام المتقین انجام دادم).- ربیعة بن امیة: عن عروة الزبیر...: ان ربیعة ابن امیة استمتع با مرأة مولدة فحملت منه فخرج عمر رضى اللَّه عنه یجر رداءه فزعاً فقال: هذه المتعة ولو کنت تقدمت منه ارجمته.(از عروة بن زبیر نقل شده...: که ربیعة بن امیة با زن بچه آورى نکاح متعه کرد و او حامله شد عمر با شنیدن این کلام از خانه بیرون رفت و از ناراحتى لباس خود را بر زمین کشید و گفت این متعه است اگر حرمتش را قبلاً بیان کرده بودم این شخص را رجم مى کردم).و قال الشافعى: استمتع ابن جریح بسبعین مرة (شافعى مى گوید: ابن جریح عبدالملک ابن عبدالعزیز المکى که متوفى 150 بود 70 بار استمتاع کرد.)اینها اسامى تعدادى از صحابه و تابعین است که در کتاب الغدیر به اسامى بیش از 20 نفر از آنها اشاره شده و همه اینها قائل به حلیت متعه بوده اند.همانگونه که در ابتداى این بخش گفته شده در اینجا دو احتمال وجود دارد: یا اینکه این تعداد از صحابه و تابعین بعبع آنها، علم به نسخ نکاح متعه داشته اند و در عین حال عصیان کرده اند و عصیان خود را بصورتى بارز و آشکار علنى کرده و در مقابل پیامبر اسلام و حکم وى موضع گرفته اند که این احتمالى است جداً بعید، خصوصاً با توجه به اینکه در بین اینها افرادى هستند که مورد لطف پیامبر بوده اند و خود نیز ملازم پیامبر بوده و سعى در ثبت و ضبط سیره نبوى داشته و به آن عمل کرده و شدیداً پایبند بوده اند. احتمال دیگر اینکه خبر حرمت نکاح نه از این جهت بوده که پیامبر حکم حرمت را صادر کرده و به این افراد نرسیده است زیرا اینان همواره با پیامبر بوده اند بلکه علت این مطلب عدم صدور حکم حرمت از طرف پیامبر (ص) مى باشد و لذا این افراد قائل به حلیت بوده و حتى در مباحث و نزاعات هم شرکت کرده و بر قول به حلیت ثابت و استوار بوده اند. پس مى توان نتیجه گرفت که همانگونه که آیه متعه دلالت بر حلیت متعه مى کند، این حلیت هم در کتاب و هم در سنت و هم در اعمال صحابه و تابعین ثابت و مستمر بوده و هیچگونه نقض و خدشه اى از طرف خدا و پیامبر اسلام (ص) و صحابه بر آن وارد نشده است.
  • ۹۱/۰۱/۱۴
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی

صحابه

ازدواج متعه

تابعین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی