وب سایت تخصصی حقوق

پیوندها
  • ۰
  • ۰
حنبلی ها نفقه زوجه را پس از عقد با شرایط زیر لازم می دانند: الف ) تمکین تام حنبلیها نفقه را در مقابل تمکین می دانند. تمکین در صورتی تام و کامل است که زوجه خود را به شوهرتسلیم نماید و وظایف خود را درقبال شوهر ،در مسائل خاص زناشویی و در حدودی که شرع جایز دانسته ،،انجام دهد و انجام این وظایف را به زمان یا مکان خاص مقید نکند . البته اگر زوجه بخواهد قبل ار دریافت مخهریه از تسلیم خود ممانعت کند ، جایز بوده و حق نفقه را دارد ، ولی بعد از تسلیم شدن و زفاف ، حق ممانعت ندارد ؛زیرا در ان صورت ناشزه محسوب شده و استحقاق دریافت نفقه را از دست می دهد. همچنین اگر خود را در مکان یا شهری تسلیم زوج نکند و بگوید من در فلان مکان تسلیم تو هستم ، استحقاق نفقه نخواهد داشت ؛زیرا تسلیم شدن وی تمام نیست و از این جهت ممکنه محسوب نمی شود ، مگر انکه پیش از عقد ، این تسلین غیر تام را شرط کرده باشد. علاوه بر انکه تسلیم شدن به زوج و داشتن توانایی وطی نیز شرط و لازمه تمکین تام می باشد ، بنابراین اگر سن زوجه کم باشد ، به گونه ای که به مانند او وطی نمی شود، نفقه واجب نمی باشد .برخی عبارت "ممّن یوطآ مثلها" را به دختر 9 ساله اطلاق می کنند از این جهت که عایشه گفته است که " اذا بلغت الجاریه تسعا فهی إمرأه زمانیکه دختر به 9 سال برسد ،زن می باشد ."........... درصورتیکه امکان و لوازم تمکین موجود باشد ،یعنی زوجه نه سال به بالا بوده و خود را به شوهر به صورت کامل و تمام تسلیم نماید ف نفقه واجب می باشد ، هرچند زوج صغیر باشد و وطی برایش ممکن نباشد ، زیرا نفقه در مقابل استاطاق است و مانعی از ناحیه زوجه وجود ندارد ، مانند عین موجره که موجر آن را به مستاجر تسلیم کرده باشد ، هرچند مستاجر از منافعد آن نتواند بهره ببرد ولی اجاره بر او واجب است .لازم است ذکر شود که برخی از نویسندگان لوازم تمکین را تسلیم تام زوجه به زوج و داشتن توانایی وطی تحت عنوان دو شرط جداگانه بیان کردهاند ، همچنین عدم حائل میان زوجه و زوج ، مانند حبس زوجه – که دسترسی زوج به زوجه ممکن نباشد- را به عنوان شرط جداگانه بیان کرده اند که به نظر می رسد ، تمامی این شروط از دواعی و لوازم شرط تمکین می باشد. ب) صحت عقد به باور حنبلی ها اگر عقد نکاح فاسد باشد ، نفقه واجب نیست ، مگر زوجه حامله باشد و اگر زوجه از نکاح فاسد فرزندی داشته باشد که در حضانت اوست ، یا به او شیر می أهد ، نفقه اش واجب خواهد بود . ج)در عده وفات نبودن به نظر حنبلی ها نفقه ننی که در عده وفات شوهر خویش است ، واجب نیست ، هرچند زوجه حامله باشد و نفقه حمل از نصبی و سهم خود ان فرزند ف از ترکه داده می شود
  • ۹۰/۱۲/۲۰
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی