حنبلی ها نفقه زوجه را پس از عقد با شرایط
زیر لازم می دانند:
الف ) تمکین تام
حنبلیها نفقه را در مقابل تمکین می دانند.
تمکین در صورتی تام و کامل است که زوجه خود را به شوهرتسلیم نماید و وظایف خود را
درقبال شوهر ،در مسائل خاص زناشویی و در حدودی که شرع جایز دانسته ،،انجام دهد و
انجام این وظایف را به زمان یا مکان خاص مقید نکند . البته اگر زوجه بخواهد قبل ار
دریافت مخهریه از تسلیم خود ممانعت کند ، جایز بوده و حق نفقه را دارد ، ولی بعد از
تسلیم شدن و زفاف ، حق ممانعت ندارد ؛زیرا در ان صورت ناشزه محسوب شده و استحقاق
دریافت نفقه را از دست می دهد. همچنین اگر خود را در مکان یا شهری تسلیم زوج نکند و
بگوید من در فلان مکان تسلیم تو هستم ، استحقاق نفقه نخواهد داشت ؛زیرا تسلیم شدن
وی تمام نیست و از این جهت ممکنه محسوب نمی شود ، مگر انکه پیش از عقد ، این تسلین
غیر تام را شرط کرده باشد.
علاوه بر انکه تسلیم شدن به زوج و داشتن
توانایی وطی نیز شرط و لازمه تمکین تام می باشد ، بنابراین اگر سن زوجه کم باشد ،
به گونه ای که به مانند او وطی نمی شود، نفقه واجب نمی باشد .برخی عبارت "ممّن یوطآ
مثلها" را به دختر 9 ساله اطلاق می کنند از این جهت که عایشه گفته است که " اذا
بلغت الجاریه تسعا فهی إمرأه زمانیکه دختر به 9 سال برسد ،زن می باشد ."...........
درصورتیکه امکان و لوازم تمکین موجود باشد
،یعنی زوجه نه سال به بالا بوده و خود را به شوهر به صورت کامل و تمام تسلیم نماید
ف نفقه واجب می باشد ، هرچند زوج صغیر باشد و وطی برایش ممکن نباشد ، زیرا نفقه در
مقابل استاطاق است و مانعی از ناحیه زوجه وجود ندارد ، مانند عین موجره که موجر آن
را به مستاجر تسلیم کرده باشد ، هرچند مستاجر از منافعد آن نتواند بهره ببرد ولی
اجاره بر او واجب است .لازم است ذکر شود که برخی از نویسندگان لوازم تمکین را تسلیم
تام زوجه به زوج و داشتن توانایی وطی تحت عنوان دو شرط جداگانه بیان کردهاند ،
همچنین عدم حائل میان زوجه و زوج ، مانند حبس زوجه – که دسترسی زوج به زوجه ممکن
نباشد- را به عنوان شرط جداگانه بیان کرده اند که به نظر می رسد ، تمامی این شروط
از دواعی و لوازم شرط تمکین می باشد.
ب) صحت عقد
به باور حنبلی ها اگر عقد نکاح فاسد باشد ،
نفقه واجب نیست ، مگر زوجه حامله باشد و اگر زوجه از نکاح فاسد فرزندی داشته باشد
که در حضانت اوست ، یا به او شیر می أهد ، نفقه اش واجب خواهد بود .
ج)در عده وفات نبودن
به نظر حنبلی ها نفقه ننی که در عده وفات
شوهر خویش است ، واجب نیست ، هرچند زوجه حامله باشد و نفقه حمل از نصبی و سهم خود
ان فرزند ف از ترکه داده می شود
- ۹۰/۱۲/۲۰