وب سایت تخصصی حقوق

پیوندها
  • ۰
  • ۰
مطالعه تطبیقی درحقوق کشورهای فرانسه- انگلستان- آمریکا وآلمان درشماره قبل این نشریه اهمیت بازار بورس اوراق بهاداررا درسرمایه گذاری توسعه شرکتها وپیشرفت اقتصادی کشور توضیح داده واضافه کردیم که مردم وقتی اقدام بخرید اوراق بهادار مینمایند که اطمینان داشته باشند منافع شرکتها مختص مدیران وبعض اشخاص دیگر نبوده واطلاعات رسیده بدست آنان از طرز کار موسسات اقتصادی وتجاری درعمل باواقعیت تطبیق مینماید. برای رسیدن باین هدف کمیسیون عملیات بورس درحقوق فرانسه جریان صحیح ودقیق بورس را بشرح زیر کنترل مینماید 2- کنترل صحت ودرستی اطلاعات مربوط به بورس بمنظور تشویق پس انداز وسرمایه گذاری بااوراق بهادارValcurs mobilieres لازم است که صراحت اطلاعات منتشر شده توسط شرکتها بمردم بخصوص روی وضع ونتایج وتحول تجاری آنها تامین گردد1. دراین کمیسیون عملیات بورس ماموریت دارد که اطلاعات مربوط بدارندگان اوراق بهادار وعملیات بورس را برابر فرمان شماره 833-67 کنترل نماید2. بدینترتیب اطلاعات صحیح بازار بورس تضمین وپس انداز کنندگان به بازار مزبور جذب میشوند همانطوریکه قبلا دیدیم بورس محلی است که خریداران وفروشندگان اوراق بهادار باید نسبت بآن اعتماد داشته باشند برای این منظور وکارکرد بهتر بورس بایستی صحت اطلاعات داده شده به مردم وسهامداران بحد اکثر ممکن کنترل گردد بعبارت دیگر شرکتهائی که اوراق بهادارشان دربورس پذیرفته شده مکلفند اطلاعات وسیع وروشنی روی تغییرات وضع بورس خود دراختیار مردم بگذارند واز طرف دیگر بورس نیز نتیجه کار شرکتهای مزبور ووضع بازار مربوط را تهیه نماید باوجود چنین شرایطی بازار بورس به شرکتها اجازه خواهد داد که برای خود منبع لازم بمنظور سرمایه گذاری Invcstisseruent وبهبود ظرفیت بدهی خود که برای توسعه لازم دارند بدست آورند. برای کنترل اختیار بورس ( Informations boursieres) فرمان شماره 833-67 مورخه 28 سپتامبر 1967 که کمیسیون عملیات بورس را تاسیس کرده است شامل مقررات زیر میباشد. ازطرفی ، الزامات خاصی را به دست اند کاران شرکت واشخاص وابسته بآنان ( Inities) تحمیل میکند که میتوان نحوه اجرای آنانرا بعد از عملیات بورسی وحتی قبل از آن کنترل کرد. ازطرف دیگر ، عملیات بورسی را بابهره برداری از اطلاعات ممتاز غیر قانونی اعلام3 وهمچنین نرخ مصنوعی اوراق بهادار رامجازات مینماید4 این مقررات بطریق اولی تساوی مردم را درمقابل اطلاعات بورسی تامین مینماید اشخاص معروف به ( Inities) رامواد 1-162و1-260 بشرح زیر احصاء میکنند. درشرکتهای سهامی نوع مرسوم ( Type traditionnel) رئیس ، مدیر عامل، اشخاص حقیقی وحقوقی، درشرکتهای نوع جدید ( Type nouveau) اعضاءمدیریت ( Directoire) اشخاص حقیقی یا حقوقی ، عضوهیئت مراقبت، درشرکتهای مختلط سهامی( Societe en commandite par action ) مدیران ( Les gerants) واعضاء هیئت مراقبت ؛ همسران غیر مطلقه اشخاص حقیقی مندرج درفوق؛ کلیه اشخاص دیگری که بمناسبت انجام حرفه یا شغل خود اطلاعات ممتازه از طرزکارفنی، تجاری یا مالی شرکتی دراختیاردارند اشخاص مذکور ( Inities) که دست اندرکاران شرکت ویا افراد وابسته بآن میباشند برابر ماده 1-153 آئین نامه اجرای شماره 615-71 مورخه 23ژوئیه 1971 مکلفند سهام خود وفرزندان صغیر غیر ممیز خود را که از طرف شرکت ویا شعب مربوط صادر میگردد به سهم اسمی ( Action nominative) خریداری نمایند واگر سهام بصورت حامل ( Action au porteur) داشته باشند بایستی آنهارا دریکی ازبانکها ویا موسسات مالی که از طرف هیئت ملی اعتبارات ( Conseil)National du Credit) که به نگهداری امانی اوراق بهادار مردم صلاحیت دارند ویا به یکی ازکارگزاران بورس ( Agent dr change) تحویل ورسید احذ نمایند ( بند3 ماده 153 اصلاحی آئین نامه اجرائی اخیرالذکر) مرتکبین عملیات برخلاف بورس مطابق قانون شماره 128-70 مورخه 23دسامبر 1970 بشرح زیر قابل مجازات میباشند. 1-هرگاه اشخاص قید شده درماده 1-162 مذکوردرفوق وهمچنین سایر اشخاصیکه بمناسبت انجام وظیفه ویا شغل خودشان از طرزعمل فنی ، تجاری یا مالی شرکتی که دربازار بورس فعالیت دارد برمبنای اطلاعات ممتازه قبل از آگاهی مردم عملیات بورسی حواه راسا ویا وسیله دیگران انجام دهند به حبس ازدوماه تادوسال وجزای نقدی از 5000 تا 5 میلیون فرانک 5 ویا بیکی ازاین دو مجازات محکوم خواهند شد ضمنا مبلغ اخیرالذکر ممکن است تا چهار برابر سود احتمالی بدست آمده افزایش داده شود. 2-مجازاتهنای فوق درمورد اشخاصی که بهر وسیله ای اطلاعات غلط وگمراه کننده ( Informatious fausses et trompcuses) روی طرزعمل فنی، تجاری ویا مالی شرکتی بمنظور تغییر قیمت اوراق بهادار بین مردم منتشر نماید اعمال میگردد. مقدمات قضائی پس از شروع تعقیب علیه دست اند رکاران شرکت بایستی برابر ماده 6 قانون 23-70 مورخه 23 دسامبر 1970 نظر کمیسیون عملیات بورس راکسب نمایند. چنین اقدامی همکاری نزدیک کمیسیون عملیات بورس را با سازمان قضائی بمنظور تقویت قدرت کنترل کمیسیون مزبور درمورد صحت اطلاعات منتشره از شرکتها ثابت مینماید. ازطرف دیگر کمیسیون عملیات بورس میتواند کیفیت اطلاعات بورسی را بوسیله تنظیم مقررات بازار بورس مانند قبول ویا حذف اوراق پس از کسب نظر اطاق سندیکای کارگزاران بورس ( Cchambrs Syndicale des Agents de Change) کنترل نماید. کمیسیون دراجرای ماموریت خود که مراقبت ازبازار بورس است عوامل اطلاعاتی راتوسعه داده وهرهفته تغییرات نرخ کلیه اوراق بهادار کشور فرانسه را که دربورس پاریس یا استانها پذیرفته شده اند بررسی مینماید وضمنا درموارد خاص تغییرات اساسی را مورد مطالعه وتجزیه وتحلیل قرارمیدهد بالاخره کمیسیون بعملیاتی مانند عرضه اوراق بمنظورخرید یاتعویض آن ( Les Offres Puldique d' Achat oud., Echange) که معمولا مهم بوده وتغییر ات فاحشی درنرخ اوراق ایجاد مینماید توجه خاص مبذول میدارد. دراینجا لازم است اشاره شود که هدف درمراقبت بازار علاوه بررسیدگی بعملیات غیر قانونی دست اند رکاران بازار بورس وپیش گیری ازچنین مانورهائی وانتشار سریع اطلاعات بمردم ضروری است بدینترتیب کمیسیون عملیات بورس تمایل دارد که کارکرد صحیح وعادی بازار بورس را درحفظ منافع سهامداران ومردم نه از طریق اعمال ضمانت اجراء بلکه وسیله پیش گیری تامین نماید 8 بعلاوه کمیسیون درسال 1971 اصلاحات متون قانونی مربوط به اطلاعات سهامداران را مبنی بر انتشار حسابهنای تثبیت شده( Ccomptes consolides) وسیله شرکتهای سهامی عام پیشنهاد کرده است وبدینوسیله خواسته که به شرکتها سیاست (( خانه شیشه ای))( La maison را تحمیل نماید. بنظر مااعمال چنین سیاستی با حفظ اسرار تجاری که برای بقاء شرکت ضروری است مغایرت دارد وبایستی پخش اطلاعات حدودی داشته باشد.9 بطور خلاصه انطباق اطلاعات با مقررات مشروحه درحقوق تجارت حقوق مالیات وحسابداری کافی نبوده بلکه اطلاعات مذکور بایستی صحت داشته باشد زیرا صداقت واعتماد بمنزله روح تجارت محسوب میشود بدون وجود چنین کیفیتی فعالیت تجاری بطور کلی وبالاخص شرکتها دچار اشکال خواهد شد زیرا دست اندر کاران شرکتها نخواهند توانست اعتماد سهامداران ومردم را برای رسید باهداف خودشان جلب نمایند ولی بسیار مشکل است که میزان صحت اطلاعات داده شده وسیله مدیران را تثبیت کرد زیرا بدوا باید شرایط عمومی ، روانی وجامعه شناسی مدیران بمنظور سنجش صحت اظهار نظر آنان مشخص گردد با قید اینکه هرانسان بسیار صدیق ممکن است مرتکب اشتباه شود وبرعکس شخص بسیارعوام فریب عناوین غیر قابل انکار درستی را کسب نماید هرچند که صداقت بستگی به فرد دارد ولی مشکل مذکور بااظهار نظر اشخاص متخصص بر مبنای مصادیق موجود قابل حل میباشد. ولی محاسبات عددی روی کاغذ برای نشان دادن وضع شرکتها کافی نیست بلکه ضروری است که هیچ چیزی درلیست صورت حساب از قلم نیفتاده باشد وحسابها بطور روشن ارائه شود وتخمین تا حدالامکان به حقیقت نزدیک شود برای این منظور بازرسان حساب( Ccmmissaires aux comptes) صحت اطلاعات داده شده درمدارک ارسال شده را به مردم پس از بررسی وضع مالی شرکت گواهی مینماید. این کنترل بازرسان حساب تضمین اساسی برای صحت اطلاعات میباشد زیرا درتمام موارد بازرسان حساب جستجو میکنند که آنچیزیکه بسهامداران ومردم اطلاع داده شده با مطالب گزارشات وحسابهای موجود تطبیق میکند یا خیر چنانچه بازرسان مذکور وظایف خود را انجام نداده باشند کمیسون عملیات بورس میتواند بدادسرای عمومی بمنظور تنبیه انضباطی آنان شکایت نماید زیرا اطلاعات مربوط به شرکت وبه بازار بورس بایستی قابل اعتماد مردم باشد علاوه براین کمیسیون عملیات بورس انتشار بعضی از مدارک را موکول اجازه خود دانسته است انتشار مفاد این مدارک وسیله یادداشت اطلاعاتی ( Note d, information) تضمینی بمنظور صحت اطلاعات صادره درمورد عملیات شرکتها تجویز گردیده که عدم رعایت مقررات مربوط بآن دارای ضمانت اجرای جزائی است . بنظر ما انتشار اطلاعات مربوط به بورس وعملیات شرکتها برای سلامت بازار بورس وجلب اعتماد مردم نسبت باوراق بهنادار ضروری است مشروط براینکه دست اندرکاران شرکت نیز علاوه بر بازرسان حساب صحت اطلاعات منتشره را گواهی نمایند متاسفانه مورد اخیر درقانون تجارت فرانسه پیش بینی نشده است بحث خود را ادامه خواهیم داد.. برگرفته از سایت حقوقدانان
  • ۹۰/۱۱/۰۲
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی