فاضل مقداد سیورى مىگوید: در میان علما مشهور است که تعداد آیات احکام پانصد آیه است، ولى من در کتاب کنزالعرفان تمام آیات را آورده و تکرارىها را حذف کردهام و تعداد آنها به پانصد آیه نمىرسد. کسى گمان نکند که ما آیهاى را ترک کردهایم؛ هدف آن بوده که آیات الاحکام بررسى شود، نه این که تعداد آنها زیاد شود. فاضل تونى (1072 ق) در کتاب الوافیه و نیز ملا احمد نراقى (1245 ق) در کتاب مناهج الاصول، یکى از شرایط اجتهاد را احاطه فقیه بر آیات احکام دانسته و گفتهاند: بنا به اجماع شیعه تعداد آیات الاحکام، پانصد آیه است. گفتنى است که شیوه بحث از آیات الاحکام، در میان علماى شیعه سنى تفاوت دارد. علماى شیعه به همان سبک کتابهاى فقهى و به صورت موضوعى از طهارت شروع مىکنند و تا دیات ادامه مىدهند و درباره یکایک آیات هر باب بحث مىکنند؛ همان گونه که در فقهالقرآن و کنزالعرفان این گونه است. اما معمولاً اهل سنت از اول قرآن شروع مىکنند و هر جا حکمى از آیات استفاده شود، آن را ذکر مىکنند. از این رو، به نظر آنان هر آیهاى که بتوان از آن مطلبى را درباره فروع استخراج کرد، در شمار آیات الاحکام است.
- ۹۱/۰۱/۰۲