1. گفتن تکبیر با ترتیل.
2. بلند کردن دستها هنگام تکبیر تا لاله ی گوش، در این حال باید کف
دستها به هنگام بلند کردن رو به قبله و انگشتان دست بسته و دو انگشت شصت باز
باشد.
3. توجه پیدا کردن با شش تکبیر و ذکر ادعیه پیش از اقامه بستن.
4. خواندن دعای توجه پس از تکبیرة الاحرام. (وجهت وجهی للذی فطر
السماوات والأرض).
5. کسی که نشسته نماز می خواند هنگام قرائت حمد و سوره چهار زانو
بنشیند و در هنگام قرائت تشهد و سلام بر روی ران چپ تکیه کرده و روی پای راست را بر
کف پای چپ قرار دهد.
6. نگاه فروتنانه به سجدگاه در حال ایستادن و نگاه به میان پاها در حال
رکوع و نگاه به دو طرف بینی در هنگام سجده و نگاه به دامان هنگام تشهد.
7. قرار دادن دستها روی ران بالای زانو هنگام ایستادن و انگشتان به
تمامی بسته شود و در حال رکوع دستها بر روی دو کاسه ی زانو نهاده شود. در این حال
باید انگشتان به تمامی گشوده باشد و در هنگام سجده کنار گوشها بگذارد. و در هنگام
خواندن تشهد و سلام دستها را بر روی زانو قرار دهد و انگشتان را ببندد.
8. در نمازها قرائت قنوت مستحب است و بعضی قائل به وجوب آن شده اند و
این بخش در رکعت دوم پس از حمد و سوره خوانده می شود. و در نماز جمعه در رکعت اول
پیش از رکوع و در رکعت دوم پس از رکوع خوانده می شود. و در نماز وتر دو قنوت یکی
پیش از رکوع و یکی پس از رکوع خوانده می شود.
9. بهتر است اذکار قنوت از اذکار مرسوم مانند کلمات فرج و کمترین مقدار
قرائت قنوت سه یا پنج بار سبحان الله گفتن است.
10. کسی که قنوت را فراموش کند پس از رکوع می تواند
آن را بخواند و اگر به یاد نیاورد تا وقت آن بگذرد پس از نماز در حالی که نشسته است
آن را قضا می کند. و اگر به راه افتاد در راه در حالی که رو به قبله است آن را قضا
می کند.
11. در قنوت مأموم از امام پیروی می کند. و نماز
گزار می تواند برای امور دین و مباح دنیای خود دعا کند.
12. اگر نمازگزار در قنوت امور حرامی را دعا کند
نمازش باطل است. خواه بداند یا نداند و اگر نداند آیا معذور هست یا نه مصنف قائل به
معذور نبودن او می باشد.
13. تعقیب نماز که ذکر و دعا پس از خواندن نماز است.
مانند تسبیحات حضرت زهراء (س).
- ۹۰/۰۸/۲۲