استصحاب موضوع بسیط
( استصحاب شئ واحدِ بسیط )
استصحاب موضوع بسیط از اقسام استصحاب موضوعى است و آن استصحابى است
که مستصحب آن امرى واحد و بسیط(بدون جزء)باشد, مثل استصحاب عدالت زید.
در کتاب " دروس فى علم الاصول " آمده است:
" اذا کان الموضوع للحکم الشرعى بسیطا و تمت فیه ارکان الاستصحاب
جرى استصحابه بلا اشکال "(1).
در اعتبار استصحاب موضوع بسیط, هرگاه ارکان استصحاب وجود داشته باشد
اشکالى نیست و مورد اتفاق اصولى ها است .
استصحاب موضوع مرکب
( استصحاب شئ دارای دو یا چند جزء )
استصحاب موضوع مرکب از اقسام استصحاب موضوعى است و آن استصحابى است
که مستصحب آن موضوعى مرکب از دو جزء یا بیش تر باشد, مانند حکم به تنجس آب به سبب
ملاقات با نجاست ; بنابراین, موضوع حکم تنجس آب , آبى است که با دو شرط ـ 1 ـ
ملاقات با نجاست 2 ـ کر نبودن ـ انفعال حاصل نماید.
در اعتبار استصحاب موضوع مرکب بین اصولیان اختلاف است .
نیز ر. ک: استصحاب جزء مرکب
استصحاب موضوعی
( حکم به بقای موضوعِ حکم شرعی )
استصحاب موضوعى در برابر استصحاب حکمى قرار دارد و آن استصحابى است
که مستصحب آن , موضوعى خارجى باشد , مثل استصحاب حیات زید , عدالت بکر , رطوبت لباس
و کر بودن آب حوض .
در این گونه موارد به نظر مشهور متأخران , اگر مستصحب , مستقیما اثر
شرعى داشته باشد استصحاب جارى است ; ولى بنابر نظر مشهور قدما , فرق میان آثار و
لوازم شرعى و غیر شرعى , با واسطه یا بدون واسطه نیست , بلکه کلیه لوازم بر این
مستصحب مترتب مى گردد .
استصحاب مؤمِّن
( استصحاب مفیدِ سقوط تکلیف )
استصحاب مؤمّن استصحابى است که مؤداى آن ترخیص (اذن) در ترک تکلیف
است ; یعنى نتیجه اجراى آن, سقوط تکلیف است و از آن جا که در صورت کشف خلاف مؤداى
آن با واقع, شخص از عقاب ایمن مى ماند آن را استصحاب مؤمّن مى نامند, مانند این که
دو ظرف آب پیش روى شخصى قرار دارد و حالت سابق هر دو, طهارت است . پس ازمدتى علم
پیدا مى کند یکى از آن دو نجس شده است . اگر در هر یک از دو ظرف , استصحاب طهارت
سابق را جارى نماییم(در صورت امکان جریان)نتیجه آن, ترخیص در نوشیدن هر دو ظرف است
. به چنین استصحابى " استصحاب مؤمّن " مى گویند, زیرا هم ترخیص در ارتکاب مشکوک
الحرمة را مى دهد و هم شخص مرتکب را از عقاب احتمالى, ایمن مى سازد.
- ۹۰/۰۸/۱۸