وب سایت تخصصی حقوق

پیوندها
  • ۰
  • ۰

استصحاب قهقری

(استصحاب مقلوب) ( استصحاب شئ مشکوک در زمان سابق و متیقن در زمان لاحق ) استصحاب قهقرى استصحابى است که مشکوک آن در زمان سابق و متیقن آن در زمان لاحق باشد; بر خلاف استصحاب مصطلح که مشکوک آن لاحق و متیقن آن سابق است , مثل آن که یقین باشد الفاظ صلاة و صوم در زمان و زبان امام باقر(ع)و امام صادق(ع), در عبادات خاص حقیقت بوده اند, ولى شک مى کنیم آیا در زمان و زبان پیامبر(ص) هم در همین معنا حقیقت بوده اند یا در معناى لغوى ؟ ملاحظه مى شود که زمان متیقن, متأخر از زمان مشکوک است . و مانند این که یقین به عدالت زید در روز جمعه باشد, سپس به عدالتش در روز پنج شنبه شک شود, در این هنگام چنان چه با اجراى استصحاب , عدالت او در روز پنج شنبه ثابت گردد, استصحاب قهقرایى صورت گرفته است . درباره حجیت این استصحاب در میان اصولیان اختلاف است: اصولیان امامى بر این باوراند که استصحاب قهقرایى حجیت ندارد; مگر در یک مورد و آن جایى است که هم اکنون یقین باشد, لفظى براى معنایى در نزد عرف وضع شده است و بعد شک شود آیا در سابق, مثلا" در عصر ائمه(ع)براى چنین معنایى وضع شده یا نه ؟ در این مورد با تمسک به استصحاب قهقرایى و اصالت عدم نقل, ثابت مى شود که در آن عصر هم براى همین معنا وضع شده است ; در نتیجه استصحاب قهقرایى فقط در چنین موردى حجت است و مى توان آن را جارى کرد , اما حجیت این مورد ، از باب حجّیت استصحاب مصطلح نیست زیرا دلیل حجّیت استصحاب اصلاً شامل این مورد - که مشکوکِ آن در زمان سابق ، و متیقّنِ آن در زمان لاحق است - نمی شود ، و اساساً از باب اصول عملی تعبّدی نیست بلکه از نسخ اصول لفظیِ عقلاییِ مورد امضای شارع است ، و در صورت تعارض با مفاد استصحابِ مصطلح ، بر آن حکومت دارد، زیرا اصل ، با دلیل نمی تواند معارضه کند . نیز ر.ک: استصحاب عدم نقل ،
  • ۹۰/۰۸/۱۸
  • دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی